Spectral Lore Sentinel

Stellar Auditorium Productions

Spectral Lore

We kunnen er natuurlijk flauwe grappen over maken, dus dat doen we dan ook maar: sommige Grieken doen nog wel iets. Zoals de heer Ayloss die met zijn eenmansformatie Spectral Lore een nieuwe langspeler loslaat op ons. En wat voor een langspeler. De zes nummers klokken tezamen een monsterlijke 75 minuten. Nu heeft dat ook wel iets te maken met het laatste nummer ‘Atlus (A World Within A World). Maar daarover later meer.

Spectral Lore maakt black metal gemixt met een flinke dosis ambient. Allang geen vreemde combinatie meer, zeker ook gezien het succes van bijvoorbeeld Darkspace. Opener “All Devouring Earth” start nog met een behoorlijke black metal aanval waarbij er rustig sprake is van langgerekte en uitgesponnen gitaren. Mankement is dat ze af en toe verdrinken en in de mix die niet optimaal te noemen is. En dat is wel jammer te noemen, want vaak zijn er interessante ideeën te horen als er niet van de hak op de tak wordt gespeeld. Iets langer hetzelfde melodietje vasthouden is geen ramp in dit genre. Wellicht zit meneer boordevol plannen en moet dat er in één nummer allemaal uitkomen. Wat het wel goed doet is een sfeer oproepen die goed bij bandnaam en albumhoes past.

De ambient-stukken in de nummers zijn niet overheersend aanwezig. Tot aan de afsluiter is er zelfs bijzonder weinig ambient te vinden in de nummers en is het vooral black metal wat de klok slaat. Afsluiter “Atlus” is dan eigenlijk de complete tegenhanger van de overige nummers want 30 minuten lang gebeurd er HELEMAAL NIKS. Zelfs voor ambient-stukken is dit regelrecht saai te noemen omdat er vaak minutenlang alleen een bijna onhoorbare lage toon te registreren valt. Gezien het feit dat dit de helft van het album in beslag neemt is het bijna prettig te noemen dat het in het laatste nummer zit zodat je 45 minuten redelijk goede black metal voor je kiezen krijgt alvorens de cd stop te zetten.

Wellicht dat het volgende werk een iets betere productie meekrijgt omdat dan de originele gitaarlijnen beter uit de verf komen. Voorlopig is dit dan een prima te behappen werkje met niet heel veel ambient er doorheen. (Thomas van Golen)

01. All Devouring Earth
02. The Dejection of Arjuna
03. The Coming of Age