Soen Cognitive

Spinefarm Records

Soen

Afgelopen februari is het debuutalbum van Soen verschenen via Spinefarm Records. Soen is niet zomaar een band, maar het project van voormalig Opeth drummer Martin Lopez, bassist Steve DiGiorgio (Sadus, Testament, Death), zanger Joel Ekelöf (Willowtree) en gitarist Kim Platbarzdis. Het album heeft de titel ‘Cognitive’ meegekregen en werd geproduceerd door Dave Bottrill. In tegenstelling tot wat men zou verwachten van Lopez en DiGiorgio bevat dit album geen hoogstaande death/thrash, maar progressieve metal. Verder zijn de overeenkomsten met een band als Tool behoorlijk groot, maar kunnen we ook namen noemen van bands als Opeth en Katatonia.

Het album opent met een rustige intro in de vorm van “Fraktal”. Het album gaat vervolgens verder met “Fraccions” waarbij meteen de grote overeenkomsten van zanger Joel Ekelöf met zanger Maynard Keenan van Tool opvallen. Niet dat dit heel erg is, want de kwaliteiten van Ekelöf doen niet veel onder aan die van Keenan. Natuurlijk staan ook de kwaliteiten van meester bassist DiGiorgio buiten kijf. Ook is het drumwerk van Lopez van een hoog niveau. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het beginstuk van “Delenda”, of het zeer mooie en rustgevende “Oscillation”. Ook de rest van de songs ademen de sfeer van Tool. Iets dat mij overigens wel kan bekoren. De band weet de juiste spanning en sfeer op te bouwen, zonder dat het te lang duurt of dat de songs gaan vervelen. ‘Cognitive’ is dan ook voorzien van voldoende afwisseling. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld het stevige drumwerk tijdens “Canvas”, of het hakkende gitaarwerk tijdens het afsluitende “Savia”.

Met ‘Cognitive’ heeft Soen een zeer degelijk debuut weten af te leveren. Wat betreft de productie van het album, deze is helder en krachtig waardoor het album goed in het gehoor ligt. Zanger Joel Ekelöf weet echter een behoorlijke stempel op het album te drukken en liggen de invloeden van Tool er dik bovenop. Maar dat mag de pret niet drukken want het hoge individuele niveau van de bandleden zorgt ervoor dat ‘Cognitive’ de boeken in kan als een topper in zijn genre.

01. Fraktal
02. Fraccions
03. Delenda