Sister Sin Now and Forever

Victory Records

Sister Sin

Het nieuwe, inmiddels vierde album van het Zweedse Sister Sin is op 22 oktober verschenen. De band werd in 2002 opgericht en het debuut ‘Dance of the Wicked’ verscheen in 2003 waarna de band werd opgepikt door Victory Records. Het uit 2008 stammende ‘Switchblade Serenades’ schopte het tot in de Amerikaanse Top Heatseekers charts waarop de band met onder meer Motörhead, Otep en Ill Niño door Amerika tourde. Het daarop volgende ‘True Sound Of The Underground’ kwam opnieuw in de Top Heatseekers terecht en werd er ter promotie van het album door zowel Europa als Amerika getourd. Het nieuwe album werd gemixt door niemand minder dan Cameron Webb (Motörhead, Social Distortion, Danzig) waardoor het met de geluidskwaliteit wel goed zit.

Na een kort intro, getiteld “MMXII” gaat de band van start met het stevige “End Of The Line”. Wat als eerste opvalt is de rauwe, krachtige stem van zangeres Liv Jagrell die het geluid van de song bepaalt. Wat betreft het muzikale aspect, hierbij tapt de band uit het standaard hardrock vaatje, voorzien van uptempo gitaarwerk, krachtige drumpartijen, felle riffs en een melodieus refrein. Ook het volgende “Fight Song” is een opnieuw een krachtige track, voorzien van felle, agressieve riffs waarbij ik qua melodie wel wat aan Motley Crue moet denken. Het tempo “In It For Life” is rauw en voorzien van een punkachtige vibe, waarop “Hearts Of Cold” dan weer net wat pakkender is. Ook “Hang ‘Em High” is een rauwe, no nonsens rock ’n roll track. “Running Low” is vervolgens wat meer ingetogen, waarop “Shades Of Black” wat melodieuzer en groovender is dan het voorgaande werk. Het album wordt vervolgens afgesloten met de ballad “Morning After”, waarop zangeres Liv Jagrell zeer ingetogen en emotioneel overkomt.

Met ‘Now and Forever’ heeft de band een volwassen album afgeleverd waarmee ze de concurrentie met gemak aankunnen. Zangeres Liv Jagrell klinkt op deze release dan ook beter dan op alle voorgaande releases en ook het felle, agressieve gitaarwerk van Jimmy Hiltula is een groot pluspunt. Verder is het album voorzien van een degelijk geluid. Fans van stevige jaren tachtig rock en bands als Motley Crue en consorten moeten de band dan ook zeker eens een kans geven.

01. MMXII
02. End Of The Line
03. Fight Song