Scum Of The Earth The Devil Made Me Do It

Goomba Music / SPV

Scum Of The Earth

Scum Of The Earth is de band van voormalig Rob Zombie gitarist Mike Riggs. De band werd in 2003 opgericht nadat Rob Zombie zich tijdelijk meer op zijn filmcarrière richtte waarbij de band tijdelijk op een zijspoor werd gezet. In 2004 verscheen het debuut “Blah… Blah… Blah…: Love Songs for the New Millennium”, gevolgd door “Sleaze Freak” in 2007. Inmiddels is eind november het derde album, getiteld ‘The Devil Made Me Do It’ verschenen via Goomba Music. Naast het feit dat Riggs samen met Zombie de band gestalte had gegeven, is het wel opvalland dat het artwork behoorlijk overeen komt en ook dat de band naam een songtitel is van de voormalig broodheer van Riggs.

Met wat we te horen krijgen op ‘The Devil Made Me Do It’ wijkt Scum Of The Earth niet veel af van het geluid en de sound van zijn voormalige band. Zo gaat het album van start met het industriële “Born Again Masochist”. Zo is het album voorzien van veel elektronische geluiden, stuwende riffs en mechanische beats dat tot en bijna dansbaar geheel wordt samengesmolten. Ook het uptempo “Via Dela Rosa” is voorzien van dezelfde elementen, waarbij ik toch wel aan het oudere werk van een band als Marilyn Manson moet denken. “Zombies -vs- Skeletons” gaat van start met een elektronische beat, waarbij de song enige overeenkomsten vertoon met de song “Firestarter” van de Prodigy. Ook “The Devil Made Me Do It 3” is een energieke song voorzien van een goede beat en gruizig zangwerk. Wat betreft de rest van de songs, deze zijn stuk voor stuk voorzien van krachtig gitaarwerk, elektronische aandoende beats en enigszins vervormde grommende zang waarbij de songs in het verlengde liggen van het werk van Rob Zombie en Marilyn Manson. Luister maar eens naar “Zombie Apocalypse”, “Ghost” of het zware, logge “Funeral March” dat het album op gepaste wijze afsluit. Verder is het album wat aan de korte kant zijn, zo klokt het album net iets meer dan een half uur.

Al met al weet Riggs met ‘The Devil Made Me Do It’ een degelijk Industrial getint album af te leveren.
Het album werd opgenomen in de Mansion Studio in Columbia, onder leiding van Riggs en Brandon Mashburn (Trust Company, The Dreaming) die het album van een krachtig en vol geluid hebben weten te voorzien. Zoals al reeds eerder genoemd moeten fans van bands als Rob Zombie, Murderdolls en het oudere werk van Marilyn Manson deze release zeker ook een kans geven, want de raakvlakken zijn zeer duidelijk aanwezig.

01. Born Again Masochist
02. Via Dela Rosa
03. Zombies -vs- Skeletons