Royal Thunder CVI

Relapse Records

Royal Thunder

‘CVI’ is het debuutalbum van het Amerikaanse, uit Atlanta afkomstige Royal Thunder dat onlangs via Relapse Records is verschenen. De band werd in 2007 opgericht en in 2010 verscheen de gelijknamige EP. Verder tourde de band met bands als Kylesa, Wovenhand en Birds Of Avalon.

Wat de band ons voorzet is een kruising tussen Southern rock en doom, waarbij de zangpartijen worden verzorgd door zangeres Miny Parsonz. Zo opent het album met het doomy “Parsonz Curse”, dat voorzien is van trage riffs en de charismatische zangpartijen van Miny. Mede door de stem van Miny klinkt het geheel zeer toegankelijk, luister bijvoorbeeld maar eens naar het enigszins uptempo “Whispering World”. Tevens zijn de songs voorzien van de nodige krachtsexplosies zoals tijdens het krachtige, ruim negen minuten durende “Shake and Shift”. Tevens kent het album enkele psychedelische momenten zoals tijdens “Blue”, en weet de band de nodige jaren zeventig invloeden te verwerken tot een zeer aangenaam geheel. Luister maar eens naar het op Black Sabbath riffs leunende “Sleeping Witch” dat voorzien is van een aantal zware massieve riffs. “South of Somewhere” en “Drown” zijn vervolgens twee rustige songs, die maar langzaam op gang komen. Ook “Minus” is een behoorlijk rustige song, die meer wat weg heeft van een ballad. Het zijn dan ook de songs aan het begin van het album die me het best bevallen. Niet dat de rest slecht is, maar de krachtige riffs gaan er toch beter in dan de wat meer ambient sfeer van de tweede helft van het album.

Met ‘CVI’ heeft de band uit Atlanta echter zeker geen slecht debuut afgeleverd, sterker nog het is een prima album dat zeker een aanrader is van fans van psychedelische jaren zeventig rock, al dan niet gemixt met enige doom invloeden.

01. Parsonz Curse
02. Whispering World
03. Shake and Shift