Red Lamb Red Lamb

MIG Music

Red Lamb

Red Lamb is een Amerikaanse band die in 2010 is opgericht door voormalig Anthrax gitarist Dan Spitz. In de band vinden we naast Dan onder meer zanger Don Chaffin en drummer Patrick Johansson. Verder heeft de band Chris Vrenna (Marilyn Manson, Nine Inch Nails) aangetrokken om de synthesizer partijen voor zijn rekening te nemen. Het album werd in zijn geheel geschreven door Spitz en voor de lyrics kreeg hij daarbij de hulp van Megadeth’s Dave Mustiane. De productie lag in handen van Mustaine en Spitz en het album werd gemixt door Johnny K (o.a. Disturbed, Megadeth, Avenged Sevenfold, Fallout Boy, The Sum 41, Mudvayne).

Het album gaat van start met het groovende “The Cage”, een prima song voorzien van krachtig drumwerk, midtempo gitaarwerk en prima zangwerk. Wat betreft deze opener komt het geluid redelijk in de buurt van Spitz voormalige band Anthrax. Wat verder opvalt is dat de zangpartijen van Don Chaffin behoorlijk in het straatje liggen van Dave Mustaine, luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Watchman” of “Don’t Threaten To Love Me”, of het uptempo “Standby Passenger”. Op sommige momenten lijkt het er dan ook op alsof Mustaine de plaat zelf heeft ingezongen. Naast de herkenbare zangpartijen, ligt het album behoorlijk in het straatje van Megadeth van begin jaren negentig. “Keep Pushing Me” is een explosieve, uptempo song, voorzien van krachtig dubbele bass partijen, felle riffs en uitstekend solowerk van Spitz maar luister bijvoorbeeld ook maar eens naar het groovende “Angels Of War”. Het voorlaatste “Warpaint” is een soort van emotionele song, waarna het album wordt afgesloten met het uptempo “Temptation”, waar de Megadeth invloeden er weer dik bovenop liggen. Verder kent het album een rode draad, de twaalf tracks op het album vertellen over het leven met kinderen met autisme en de strijd waar de ouders iedere dag weer mee te maken krijgen. Het snelle “Puzzle Box” is hier het beste voorbeeld van. Voor Spitz is dit een erg persoonlijk nummer, als vader van een twee autistische kinderen.

Al met al weet Spitz met ‘Red Lamb’ een sterk debuut af te leveren, waarbij de overeenkomsten met Anthrax en Megadeth er behoorlijk dik bovenop liggen. Dit mag echter de pret niet drukken, want de songs staan mede door drummer Patrick Johansson gewoon als een huis en ook de krachtige zangpartijen van Don Chaffin mogen er best zijn. De band wil tevens met deze release aandacht vragen voor autisme. Van elk verkocht album gaat €0,50 naar Autism Speaks, de organisatie waar Dan en zijn vrouw Candi woordvoerder voor zijn.

01. The Cage
02. Runaway Train
03. Standby Passenger