Prong Carved Into Stone

Long Branch Records

Prong

Op 23 april is het inmiddels achtste studioalbum, getiteld ‘Carved Into Stone’ van de Amerikaanse thrash/groove/ industrial metal band Prong verschenen via Long Branch Records. Prong werd in 1986 opgericht en het debuut ‘Force Fed’ uit 1988 was meteen al een klapper van formaat. De doorbraak van de band kwam echter met het album ‘Beg to Differ’ in 1990, gevold door de klassiekers ‘Prove You Wrong‘ (1991) en ‘Cleansing’ (1994). Hierna ging het echter wat minder met de band, waarop deze in 1996 uit elkaar viel. Bandleider Tommy Victor verkaste hierop naar Danzig, en later naar Ministry. In 2000 werd door Victor de band weer nieuw leven ingeblazen, en verscheen er zelfs nieuw materiaal in de vorm van ‘Scorpio Rising’ (2003) en ‘Power of the Damager’ (2007). Echter door de bandverplichtingen van Vicktor heeft het nieuwe album ‘Carved Into Stone’ wat langer op zich laten wachten. Het nieuwe album werd geproduceerd en gemixt door Steve Evetts (Dillinger Escape Plan, Suicide Silence) die het album van een moddervet geluid heeft voorzien.

Het album gaat van start met het felle, uptempo “Eternal Heat” waarbij de song is voorzien van de herkenbare riffs en rauwe stem van Tommy Victor, maar ook het krachtige drumwerk van Alexei Rodriguez mag er zijn. Het volgende “Keep On Living In Pain” gaat van start met een massieve riff, gevolgd door hakkend gitaarwerk en moddervette bassgrooves. “Revenge ... Best Served Cold” doet me wel wat aan het oudere werk van de band denken. De groovende melodieën, de vette riffs en de hakkende ritmesectie smaken dan ook naar meer. Tijdens het snelle “List Of Grievances” worden alle registers opgetrokken, waarbij de song is voorzien van krachtig drumpartijen, gierend gitaarwerk en brute zangpartijen van Tommy. Het wat langzamere titelnummer is een groovende song, waarbij de krachtige riffs heerlijk vet uit de speakers knallen. Ook de rest van nummers zijn behoorlijk herkenbaar, waarbij vooral de vette metalriffs, de wall of sound en de zangpartijen van Vicktor opvallen. Luister maar eens naar een nummer als “Path Of Least Resistance”. Het afsluitende “Reinvestigate” is vervolgens een van de betere nummers van het album, waarbij de band dicht in de buurt komt van klassiekers als “Unconditional”, “Snap Your Fingers, Snap Your Neck” en “"Beg to Differ".

Met ‘Carved Into Stone’ heeft de band een album afgeleverd dat zich nog niet kan meten met ‘Beg To Differ’ of ‘Cleansing’ maar deze release is wel het beste werk dat de band sinds 2000 opnam. Fans van het ouder werk zullen dan ook zeker in hun nopjes zijn met deze release. Voor wie de band binnenkort live aan het werk wil zien, op 18 mei zal de band in de Mezz te Breda te zien zijn waar de band het album ‘Beg To Differ’ naast een aantal nieuwe nummers integraal ten gehore zal brengen.

01. Eternal Heat
02. Keep On Living In Pain
03. Ammunition