Pig Destroyer Death By Metal

Relapse Records

Pig Destroyer

Pig Destroyer heeft weer een nieuwe plaat uit en dat is goed nieuws. ‘Book Burner’ is het werkstuk getiteld en het is de vijf lange jaren wachten sinds voorganger ‘Phantom Limb’zeker waard geweest. Op het moment dat je deze plaat een slinger geeft ga je even in een half uurtje de halve wereld met de grond gelijk maken. Heerlijk.

Niet in de laatste plaats door het retestrakke drumwerk van Adam Jarvis. Deze naam ken je onder andere van Misery Index en dan weet je hoe laat het is. Creatief en supersnel drumwerk met militaire precisie. We zullen het band mastermind Scott Hull dan ook niet erg kwalijk nemen dat deze plaat vijf jaar in de koker heeft gezeten. In een krappe 32 minuten razen er 19 songs over je heen, die goede grindcore plaat definieren. Kort, wat minder kort, afwisseling tussen snel en midtempo, met creatieve riffs. En eens niet het aloude credo van oorlogsvoorstellingen op zwarte shirts, met alle bijbehorende maatschappij kritische teksten. Pig Destroyer bekijkt het meer uit een emotionele, depressieve en realistische blik op het persoonlijke leven. Weer eens wat anders zullen we maar zeggen.

Qua muziek weet je als fan wat je te horen krijgt, zoals al boven vermeld. Als je de vorige plaat kent qua sound, zal deze je ook zeker aanspreken. Nieuw zijn de hoge screams in bijvoorbeeld “Eve” en “The Bug”, die zeker wat toevoegen. JR Hayes doet dan nog meer denken aan grootheid Barney, en dat kan natuurlijk alleen maar een compliment zijn. Sowieso is 2012 een goed jaar voor de grindcore met nieuwe toppers van Dr. Doom, Napalm Death en Anaal Nathrakh die uitgekomen zijn. Deze plaat past daar zo tussen, want met de recht in je smoel productie van ‘Book Burner’ zullen er weer wat zieltjes gewonnen worden voor het grind genre. En terecht! (Koos van Marle)

01. Sis
02. The American’s Head
03. The Underground Man