Picture Warhorse

Artist Station Records

Picture

Picture was in de jaren tachtig een van Nederlands meest toonaangevende hardrockbands. De albums ‘Diamond Dreamer’ (1982) en ‘Eternal Dark’ (1983) kunnen inmiddels gezien worden als regelrechte klassiekers. Mede door het nummer “Bombers” genoot de band bekendheid in Nederland, Duitsland, Italië, Japan en Zuid-Amerika, maar wist helaas nooit echt het grote publiek te bereiken. Wel werd er veel getoerd en stond de band onder meer in voorprogramma's van AC/DC, Ted Nugent en Saxon. Verder kende de band vele wisselende samenstellingen. Ronald van Prooien, Shmoulik Avigal, Pete Lovell, Bert Heerink en Michel Zandbergen waren allemaal gedurende een periode zanger van de band. Na de release van het uit 1987 stammende ‘Marathon’ houd de band het echter voor gezien.

In 2007 besluiten de leden van eerste editie van de band, Jan Bechtum, Laurens Bakker en Rinus Vreugdenhil, de koppen weer bij elkaar te steken. Daarbij vinden ze versterking in voormalig frontman Pete Lovell, die op het album ‘Eternal Dark ’te horen was en gitarist Rob van Enkhuizen. In 2008 worden tevens de optredens hervat. In 2009 verschijnt uiteindelijk na 22 jaar het nieuwe studio album, getiteld ‘Old Dogs, New Tricks’. Dit keer houdt de line-up echter ook niet lang stand en verlaten gitaristen Jan Bechtum en Rob van Enkhuizen de band die respectievelijk worden vervangen door Peter Bourbon en Gert Nijboer. Met deze line-up heeft de band het nieuwe ‘Warhorse’ opgenomen.

Na een kort intro gaat het album van start met “Battle Plan”. Mede door het spetterende gitaarwerk en de krachtige drumpartijen rockt en beukt de song aan alle kanten. Ook het volgende “Shadow Of The Damned” is voorzien van dezelfde ingrediënten, de prima zangpartijen van Pete Lovell. “The King Is Losing His Crown” is vervolgens een logge, wat langzamere song, voorzien van krachtige riffs en prima solowerk van beide gitaristen. Tijdens de mooie ballad “Think I Lost My Way” doet de band het wat rustiger aan, waarbij opnieuw een hoofdrol is weggelegd voor Pete Lovell en gitaristen Peter Bourbon en Gert Nijboer. “The Price I Pay” is vervolgens voorzien van een catchy refrein, waardoor de song goed in het gehoor ligt. Het titelnummer “War Horse” is voorzien van uptempo riffs, hakkend gitaarwerk, beukende drumpartijen en melodieuze zangpartijen. Ook “We're Not Alone” is voorzien van vette riffs zoals de meeste songs op het album. Het voorlaatste “Stand My Ground” is een uptempo nummer, waarop het album wordt afgesloten door een nieuw opgenomen versie van de uit 1983 stammende klassieker “Eternal Dark”.

Al met al heeft de band met ‘Warhorse’ een stevig album afgeleverd, waarbij de songs een stuk harder en donkerder klinken dan op voorganger ‘Old Dogs New Tricks’. Het album werd gemixt door niemand minder Oscar Holleman (Gorefest, Areyon, Halloween, Within Temptation) en ‘Warhorse’ klinkt dan ook fris en helder, zoals het hoort. Fans van het oudere werk uit de beginperiode kunnen deze release met een gerust gevoel aanschaffen, maar ook fans van prima, goed in het gehoor liggende hardrock moeten dit album zeker eens een kans geven.

01. Battle Plan
02. Shadow Of The Damned
03. Rejected