Periphery Periphery II: This Time It’s Personal

Periphery

Het Amerikaanse Periphery werd gevormd in 2005 en onlangs heeft de band hun tweede album, getiteld ‘Periphery II: This Time It’s Personal’ uitgebracht via Century Media Records. Na het uitkomen van het debuut in 2010 werd de band gezien als een van de grote verassingen in de metalwereld. Zo kon het debuut op lovende kritieken rekenen, en tourde Periphery onder meer in het voorprogramma van bands als Dream Theater, DevilDriver, Animals As Leaders, The Dillinger Escape Plan, Fear Factory en Textures. Het geluid van de band ligt gedeeltelijk in de progressieve hoek, maar kent tevens behoorlijk wat mathcore, heavy metal en moderne metal invloeden, waarmee de band het ‘djent’ genre vorm heeft weten te geven.

Het album gaat van start met het ingetogen “Muramasa”, waarna de band uit de startblokken schiet met het agressieve “Have A Blast” waarbij de band wordt bijgestaan door gitarist Guthrie Govan (The Aristocrats). De song is voorzien van screams, brute grunts en emotionele zuivere zangstukken waardoor er een afwisselend geheel ontstaat. Verder bevat het nummer de nodige groovende partijen, felle riff en krachtig drumwerk. Niets nieuws dus ten opzichte het voorgaande werk van de band. Het lijkt er dan ook sterk op dat de band hun geluid heeft weten te perfectioneren, zonder daarbij in herhalingen te vallen. Wat verder opvalt zijn de gedowntunede gitaarpartijen, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Facepalm Mute”, of het uptempo “Make Total Destroy”. Verder is het gitarist John Petrucci (Dream Theater), die de gastbijdrage aanlevert tijdens het enigszins toegankelijke en progressieve “Erised”. Het volgende “Epoch” is een wat dromerige aanloop naar het toegankelijke “Froggin' Bullfish” dat vrijwel geheel voorzien is van rustige, emotionele zangpartijen en een mooi akoestische outro. Tijdens het krachtige “Mile Zero” wordt de band bijgestaan door Wes Hauch (The Faceless) waarop het album wordt afgesloten met het meest progressieve nummer in de vorm van ruim zes minuten durende “Masamune”.

Al met al heeft Periphery een waardige opvolger van het debuutalbum weten af te leveren waarmee de fans van de band tevreden kunnen zijn. Maar ook voor fans van bands als Animals As Leaders, Vildhjarta, Haunted Shores en Veil Of Maya is dit een vette aanrader.
Het nieuwe album werd geproduceerd door gitarist Misha Mansoor en bassist Adam Getgood die het album van een kraakhelder geluid hebben weten te voorzien. Op 11 oktober zal Periphery als te zien zijn in de Amsterdamse Melkweg als onderdeel van hun Europese tour waarbij Between The Buried and Me als headliner zal fungeren. Verder zal er tevens een speciale limited edition verschijnen met twee extra nummer, te weten het instrumentale “Far Out” en de Slipknot-cover “The Heretic Anthem”.

01. Muramasa
02. Have a Blast (featuring Guthrie Govan)
03. Facepalm Mute