Paradise Lost Tragic Idol

Paradise Lost

Het Engelse Paradise Lost heeft in het verleden nogal eens flink gewisseld van muziekstijl. Diversiteit staat dan ook voorop als je naar hun oudere albums kijkt en de band draait dan ook niet voor niets al weer bijna 25 jaar mee. Paradise Lost kende hoogtijdagen met het uitbrengen van de albums ‘Shades Of God’ (1992), ‘Icon’ (1993) en ‘Draconian Times’ (1995) echter met het uitbrengen van het album ‘Host’ in 1999 was de band het spoor volledig bijster. Met het uitbrengen van ‘Paradise Lost in 2005 en het in 2007 verschenen album ´In Requiem´ had Paradise Lost zich hervonden en kon de band rekenen op positieve kritieken van zowel de pers als ook de fans. Ook het voorlaatste werk, het sterke ‘Faith Divides Us – Death Unites Us’ uit 2009 kon mijn goedkeuring genieten. Inmiddels zijn we alweer drie jaar verder en heeft de band niet stilgezeten. Zo werd er veel getoerd en bracht de band een aantal speciale shows ter gelegenheid van het vijftienjarige jubileum van het ‘Draconian Times’ album waar dit album in zijn geheel gespeeld werd.

Eind 2011 dook de band de studio in voor de opnames van het inmiddels dertiende studioalbum van de band, dat de titel ‘Tragic Idol’ heeft meegekregen en welke op 23 april is uitgekomen. Het album werd gemixt, geproduceerd en gemasterd door Jens Bogren (Opeth, Borknagar) die het album van een donker, maar zuiver geluid heeft voorzien. Het album gaat van start met het trage “Solitary One”, waarbij het zware gitaargeluid van Mackintosh als eerste opvalt. Ook het volgende “Crucify” is voorzien van zware riffs, hakkend gitaarwerk, jankende solo’s en krachtig drumwerk. Verder is het de klaagzang van de heer Holmes die de song een beklemmende sfeer meegeeft. “Fear Of Impending Hell“ is vervolgens voorzien van heldere, bijna cleane vocalen van de heer Holmes waardoor de song ineens zeer emotioneel overkomt. Dit gevoel wordt nog eens versterkt door het rustige gitaarwerk. Het volgende “Honesty In Death” gaat van start met hakkend gitaarwerk, waarbij ik duidelijk overeen komsten hoor met het oudere werk van de band. Met “Theories From Another World” gaat het tempo dan weer wat omhoog waarbij de song voorzien is van krachtige dubbelebass drumpartijen en de indringende, emotionele stem van Holmes. Ook de volgende songs zijn voorzien van dezelfde ingrediënten. Luister maar eens naar het krachtige “In This We Dwell”, of het donkere “Tragic Idol”. Het afsluitende “The Glorious End” is opnieuw een trage, donkere song voorzien van grimmige zangpartijen van Nick Holmes en het kenmerkende gitaarwerk van Mackintosh.

Verder is er ook nog een speciale editie van het album verschenen met daarop twee extra nummers in de vorm van “Ending Through Changes” en de Spear Of Destiny cover “Never Take Me Alive”. Paradise Lost heeft met ‘Tragic Idol’ een sterk album afgeleverd. De band heeft dan ook de lijn van de voorgaande albums weten voort te zetten. Het gitaarwerk van Mackintosh klinkt weer als vanouds en ook de klaagzang van de heer Holmes klinkt opnieuw donker, depressief en grimmig zoals we het graag horen. Met ‘Tragic Idol’ heeft de band opnieuw een stap gemaakt richting album als ‘Shades Of God’, ‘Icon’ en ‘Draconian Times’. Fans van het oudere werk van de band kunnen deze release dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

01. Solitary One
02. Crucify
03. Fear Of Impending Hell