Papa Roach The Connection

Eleven Seven Music Records

Papa Roach

De alternatieve rock band Papa Roach timmert inmiddels alweer wat jaartjes aan de weg. De band werd immers in 1993 opgericht en bracht door de jaren meerdere albums en EP’s uit waarvan het uit 2000 stammende ‘Infest’ het meest succesvolle is. Op 28 september is het zevende volwaardige album van de band uitgekomen via het eigen label Eleven Seven Music Records en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Time for Annihilation…On the Record and On the Road’. Het nieuwe album werd door Sixx:A.M. zanger James Michael samen met de band geproduceerd. John Feldman was overigens verantwoordelijke voor de productie van “Still Swingin’”.

Op het nieuwe album gaat de band verder op de ingeslagen weg, die eigenlijk al op het uit 2002 stammende ‘Lovehatetragedy‘ werd ingezet. De Nu-metal van begin 2000 is aan de kant gezet, waarmee de band een melodieuze, zang gerichte weg is ingeslagen. Het album gaat van start met een kort intro in de vorm van ‘Engage’, gevolgd door “Still Swingin’”, dat in juli werd uitgebracht als eerste single van het album. Hierop is duidelijk de nieuwe stijl van de band te horen, de songs is voorzien van melodieuze, catchy zangpartijen die tot in de puntjes zijn verzorgd. De rap is nagenoeg verdwenen en ook de gitaarriffs zijn een stuk matter. Wat we verder wel tegenkomen zijn vervormde zangpartijen, diversen elektronische dubstep achtige geluiden. “Where Did the Angels Go?” is vervolgens wel wat steviger, maar het geluid van het oudere werk komen we niet meer tegen. Het volgende “Silence Is The Enemy” zal het live waarschijnlijk goed doen, waarbij de refreinen na enkele keren gehoord te hebben makkelijk zijn mee te zingen. Ook de rest van de songs liggen in het melodieuze straatje, met als opvallendste nummers het krachtige “Give Me Back My Life”, het uptempo “Breathe You In” en “Not That Beautiful” waarbij de band wordt bijgestaan door Shahnaz. Ook “Walking Dead" zal het live ongetwijfeld goed doen. Wat verder opvalt is dat de songs veelal voorzien zijn van keyboardpartijen, niet dat dit erg is maar het moet niet gaan overheersen. Met maar liefst drie ballads moet de band ook uitkijken dat ze niet doorslaan, al is “As Far As I Remember” een prima nummer.

Al met al heeft Papa Roach een degelijk album uitgebracht. De klasse van ‘The Connection’ ligt in pakkende, melodieuze zanglijnen en een gelikte productie waardoor de songs gewoon goed in het gehoor liggen. De nummers zijn verder tot in de puntjes uitgewerkt, er zijn echter niet echt songs die al te lang blijven hangen, op de single “Still Swingin’” na dan. De fans van de band zal het echter niet veel kunnen schelen, Papa Roach weet immers altijd energieke live shows neer te zetten en tijdens deze shows zullen de songs ongetwijfeld wat steviger gespeeld worden.

01. Engage
02. Still Swingin’
03. Where Did The Angels Go?