Paceshifters Home

Simpatico Records

Paceshifters

De uit Wijhe, Overijssel afkomstige alternatieve rockband Paceshifters werd opgericht in 2008. Nog geen jaar later bracht de band een split EP uit met het Amerikaanse Supersuckers. In 2010 verscheen het debuutalbum ‘One For The Road’ via Suburban Records en nog datzelfde jaar was de band onder meer op bij het Zwarte Cross-festival te zien. Inmiddels heeft de band, samen met producer Ed Stasium (The Ramones, Living Colour) het tweede album, getiteld ‘Home’ opgenomen. De opnames vonden plaats in Durango in Colorado en het album ligt sinds 27 april in de winkels.

Het album gaat van start met het felle “This Road”, het zijn dan ook de uptempo riffs en de rauwe zangpartijen die opvallen. Verder bevat de song een mooie, melodieuze solopartij van gitarist Seb Dokman. Het volgende “Davis”, is de eerste single van het album en gaat over Troy Davis die werd geëxecuteerd, slechts enkele weken voordat de band de studio inging voor de opnames van ‘Home’. De dood van deze man gold als inspiratie voor dit nummer. “Final Nail” gaat vervolgens wat gemoedelijk van start, waarna de song zich ontpopt tot een soort van semiballad met rustig gitaar en drumwerk. Het volgende “Drive Me Insane” is dan weer een stevige rock song, voorzien van pakkende riffs en krachtige drumpartijen. Ook het rauwe “Right Now” mag er zijn. Het zijn wat mij betreft dan ook de hardere songs die mij weten te bekoren. Zo is een nummer als “I Aint You” net wat te kalm en gemoedelijk. Gelukkig heeft de band ook enkele felle songs opgenomen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Parasite”, of het uptempo “Deathrace” waarbij de band me wel wat aan het Eindhovense Rocktrio Peter Pan Speedrock doet denken. Ook “So Young” is weer een rustige, semi ballad. Ook het voorlaatste “Alone In the Dark” is een radiovriendelijke song, voorzien van pakkende melodieën en krachtige riffs. Het afsluitende “Time” zorgt vervolgens ook niet voor de gewenste geluidsexplosie. De indierock achtige song klinkt aan het begin wat kaal en komt maar langzaam op gang. Met zes minuten op de klok is dit wel een van de langste songs van het album.

Wat mij betreft had de band echter meer nummers als het spetterende “Deathrace” opgenomen, want dan was ‘Home’ pas echt een knaller van formaat geworden. Dat neemt echter niet weg dat de band een prima album heeft afgeleverd. Het album is met passie en overtuiging ingespeeld, en ook het geluid is prima, maar dat mag ook wel met Ed Stasium achter de knoppen. Voor wie nog niet overtuigd is moet de band maar eens live aan het werk gaan zien.

01. This Road
02. Davis
03. Final Nail