Oriental Metal Compilation

Zoals de titel al doet vermoeden is deze release van het Duitse Century Media Records een verzamel album waarbij de nadruk ligt op Oriental Metal. Het album werd samengesteld door zanger Kobi Farhi van de uit Israel afkomstige band Orphaned Land die daarmee wat meer aandacht wilde vragen op de verschillende aspecten binnen de Oriëntaalse muziek stroming.

Nu is de term Oriënt nogal een vaag begrip, van oorsprong betekent het Oosterse wereld, gelegen ten opzichte van Europa. Echter in het Engels worden er meestal verschillende gedeeltes van Azië bedoeld. In het Duits wordt er vervolgens de Arabische wereld en Persie mee bedoeld. We houden het hier dan ook maar in het midden, want deze release bevat naast een aantal nummers van bands uit Israel, Turkije, Tunesische en Frankrijk tevens een nummer van het Amerikaanse Nile. Nu is wel zo dat alle bands op deze release hun inspiratiebron in het midden oosten hebben gevonden.

Het album gaat van start met “Sapari”, een song van het Israëlische Orphaned Land. De song, waarbij zangeres Shlomit Levi de hoordrol vervult en Kobi Farhi de cleane zang verzorgt, bevat pakkende ritmes en veelal oosterse invloeden. Ook “Slaves For Life” van het eveneens uit Israel afkomstige Amaseffer voldoet aan de criteria van Oosterse muziek. “Lions In A Cage” van het Turkse Pentagram bevat vervolgens wat meer old school heavy metal invloeden. Myrath doet het vervolgens met “Merciless Times” wat rustiger aan. Het instrumentale nummer “The Taste Of Betrayal” van Nervecell heeft het minst te doen van alle bands op deze release met Orientaalse muziek. Voor het hardere werk moeten we vervolgens zijn bij Nile en Melechesh waarop het album wordt afgesloten met het molodieuze “Fountains Of Muses” van het Egyptische Ahl Sina.

Al met al heeft Kobi een leuk album weten samen te stellen. Voor de fans van het genre staan er echter geen verrassingen op deze release. Ook voor de fans van de verschillende bands brengt deze release niets nieuws. Zo zal een fan van bijvoorbeeld Melechesh of Nile niet zo snel een cd van een band als Orphaned Land kopen en omgekeerd. Wat dat betreft liggen de verschillen gewoon te ver uit elkaar. Echter voor wie eens kennis wil maken met wat de oosterse metal te bieden heeft is dit een prima gelegenheid.

01. Sapari - Orphaned Land
02. Slaves For Life - Amaseffer
03. Deus Vult - Arkan