Nitrogods Nitrogods

Steamhammer / SPV

Nitrogods

Het gelijknamige debuutalbum van de Duitse rock-'n-roll band Nitrogods zal op 27 februari via Steamhammer / SPV verschijnen. De band bestaat uit Zanger/bassist Oimel Larcher, gitarist Henny Wolter (Thunderhead, Primal Fear, Sinner) en drummer Klaus Sperling (Freedom Call, Primal Fear).

Het album gaat van start met “Black Car Driving Man”, wat meteen opvalt is de grote gelijkenis met Motörhead. Zelfs de rauwe stem van Claus Larcher lijkt als twee whisky druppels op die van Lemmy. Ook de volgende songs liggen geheel in de lijn van Motörhead, recht door zee rock-'n-roll, voorzien van degelijk gitaarwerk. Luister maar eens naar het prima solowerk van Henny Wolter tijdens “Demolition Inc.”. Verder wijkt de band hier en daar nog wat af van de Motörhead sound, zoals tijdens het grappige “At Least I'm Drunk”. Het wat langzamere “The Devil Dealt The Deck” is vervolgens weer op en top Motörhead, en ook “Rifle Down” is gewoon een regelrechte Motörhead song. Het album bevat tevens enkele gastbijdragen, zo is het Nazareth zanger Dan McCafferty die te horen is tijdens het bluesy “Whiskey Wonderland”. Tijdens “Wasted In Berlin” is het niemand minder dan voormalig Motörhead gitarist Fast Eddie Clarke die het solowerk voor zijn rekening neemt. Het album wordt vervolgens afgesloten met het krachtige “Zombietrain”.

Al met al heeft de band met ‘Nitrogods’ een degelijk album uitgebracht, echter de songs zijn niet bijster origineel. De nummers worden echter wel met een groots spelplezier gebracht, en ik denk dat we deze release dan ook met een knipoog moeten beoordelen. De band heeft gewoon een album uitgebracht met songs die ze graag spelen en horen. Origineel is het echter niet, maar wel lekker. Fans van Motörhead halen deze release dan ook gewoon huis alsof dit het nieuwe album van hun helden is, want zeg nou deze band klinkt nog meer als Motörhead dan Motörhead zelf.

01. Black Car Driving Man
02. Demolition Inc.
03. At Least I'm Drunk