Naer Mataron Long Live Death

Withchinghour Productions

Het Griekse Naer Mataron bestaat al sinds 1994. In de beginperiode van de band was het aanvankelijk black metal dat ten gehore werd gebracht. Inmiddels heeft de band een zestal albums op haar naam staan en werd het podium gedeeld met onder andere Arcturus, Dissection, Dodheimsgard, Gorgoroth, Mayhem en Rotting Christ.

Wat we op deze nieuwe release voorgeschoteld krijgen is snelle old-school deathmetal, die in het straatje ligt van bands als Hate Eternal. Na een kort intro in de vorm van “Long Live Death” schiet de band uit de startblokken met het razendsnelle “Apocalypse Of The Ancient One”. De song is opgebouwd uit blastende drumpartijen, snelle gitaarakkoorden, krachtige riffs en voorzien van diepe, donkere grunts van zanger Kaiadas. Ook het volgende ” Sleepless Beings” raast in volle vaart voorbij, waarbij het twin-gitaarwerk me wel aanstaat. Verder bevat de song enkele rustpuntjes, maar over het algemeen trapt de band constant het gaspedaal flink in. Ook tijdens de hierop volgende songs is dit niet veel anders, de razendsnelle, blast-beat gedreven songs denderen dan ook als een soort van hogesnelheidstrein voorbij. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het felle “Parade Into Centuries”, of het voorlaatste “The Cult Of Doom And Dagger”. Na een klein half uur zit het album met “Ode To Death (The Way Of All Flesh)” er alweer op.

Al met al weet Naer Mataron een prima deathmetal af te leveren, de band weet hun instrumenten prima te beheersen en ook de productie is prima. Wel had ik wat meer variatie in de songs gezien, nu raast de band bijna constant op volle snelheid door en dat is weleens jammer. Fans van brute, recht-toe-recht-aan death metal zonder de moderne pig-squeels zullen deze release dan ook wel op waarde weten te schatten al moet ik toegeven dat de songs niet uitblinken van originaliteit.

01. Long Live Death
02. Apocalypse Of The Ancient One
03. Sleepless Beings