Munruthel Epoch Of Aquarius (Re-Release)

Svarga Music / Rock Inc

Munruthel

Vladislav 'Munruthel' Redkin, is in de Oekraïense folk/pagan underground scene een legende en is op meer dan 30 albums van diversen bands zoals Nokturnal Mortum, Astrofaes en Thunderkraft te horen. Tevens breng de beste man onder de naam Munruthel geregeld albums uit. Omdat het derde, uit 2006 stammende album ‘Epoch Of Aquarius’ niet de nodige internationale aandacht kreeg is het album voorzien van nieuw artwork, en wordt het alsnog in de rest van Europa uitgebracht.

Munruthel combineert epische black metal met bombastische, orkestrale passages en melodieën waaraan tevens de nodige power en heavy metal elementen toegevoegd zijn. Zo opent het album met het epische intro in de vorm van “On The Verge Of The Worlds (Prologue)” waarbij een soort van veldslag aan ons voorbijtrekt. Het volgende “The Raven Croak” gaat verder met donkere riffs, diepe grunts, rauwe screams, vrouwenzang en de nodige melodieuze passages. Ook de volgende songs zijn epische stukken, voorzien donkere riffs, meerdere stemmen, progressieve en atmosferische passages waardoor de songs van de nodige diepgang worden voorzien. Luister maar eens naar een nummer als het epische “Epoch Of Aquarius” of de epiloog “On The Verge Of The Worlds”. Mede door de meerstemmige zangpartijen en de orkestrale passages, waarbij veelvuldig gebruik wordt gemaakt van zijn piano, viool en fluit en zijn de song svoorzien van een verhalend karakter. Zo zijn er eigenlijk geen twee nummers op het album gelijk. Speciaal voor deze re-release is het album voorzien van een extra nummer, te weten de Burzum cover “Tomhet” die het album afsluit.

Ondanks dat Vladislav Redkin een grootheid is in zijn thuisland heb ik nog nooit van hem gehoord, maar dat neemt niet weg dat ‘Epoch Of Aquarius’ een prima album is, voorzien van de nodige variatie. Verder zal het album naast de digipack uitvoering tevens als gewone editie verschijnen, waarbij de Dead Can Dance cover “Black Sun” aan de tracklist is toegevoegd.

01. On The Verge Of The Worlds
02. The Raven Croak
03. In Leaves’ Whisper Or In Bursts Of The Thunder...