Monuments Gnosis

Monuments

Eind augustus is het debuutalbum, getiteld ‘Gnosis ‘ van het Britse Monuments verschenen. De band is opgericht door gitarist John Browne na het uiteenvallen van zijn vorige band Fellsilent. In 2010 werd de EP ‘We Are The Foundation’ uitgebracht, waarmee de band meteen een deal met Century Media wist te bemachtigen. Het geluid van de band ligt ergens tussen metalcore en djent in, denk daarbij aan bands als TesseracT, Periphery en Meshuggah waarbij Monuments net iets meer melodie weet toe te voegen. Het geheel wordt hierdoor voor de doorsnee metalfan net wat makkelijker verteerbaar.

Opener “Admit Defeat” was al op de uit 2010 stammende EP te vinden, maar werd voor net als “The Uncollective” opnieuw opgenomen. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn woeste, brute zangpartijen die op hun beurt dan weer afgewisseld worden met cleane passages, technisch gitaarspel en hoekige riffs. Het volgende “Degenerate” is een krachtige, uptempo song, voorzien van donkere riffs, groovend gitaarwerk en agressieve zangpartijen. Ook “Doxa” gaat van start met groovende riffs, wat verder opvalt zijn de cleane zangpartijen van Matt Rose die van een hoog niveau zijn. “The Uncollective” klinkt mede door het melodieuze refrein net wat toegankelijker dan de rest van de songs, waarna het album verder gaat met het afwisselende “Blue Sky Thinking”. Ook de volgende songs zijn stuk voor stuk voorzien van wisselende vocalen, uitgebalanceerde gitaarpartijen. Verder zitten de songs erg goed in elkaar zonder dat nummers gaan vervelen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het krachtige “97% Static”, of het afsluitende “Denial” waarbij zanger Spencer Sotelo (Periphery) nog een stukje meezingt.

Al met al weet Monuments een boeiend debuutalbum af te leveren. De negen songs op het album liggen goed in het gehoor, zijn voorzien van zowel krachtige als ook melodieuze passages waardoor het album niet snel zal vervelen. Fans van eerder genoemde bands als TesseracT, Periphery en Meshuggah moeten deze release dan ook maar eens gaan beluisteren.

01. Admit Defeat
02. Degenerate
03. Doxa