Ministry Relapse

13th Planet Records / AFM Records

Ministry

In 2007 werd met veel bombast door Ministry frontman Al Jourgensen aangekondigd dat Ministry zou gaan stoppen en dat er nog één laatste album zou verschijnen, getiteld ‘The Last Sucker’. Hierop werd er nog een keer getourd in het kader van de "C-U-LaTour" in 2008 waarna het echt over was met de band. Nu zijn we inmiddels vier jaar verder en begon het toch weer te kriebelen bij de heer Jourgensen en is op 26 maart het nieuwe, inmiddels twaalfde album van de band genaamd ‘Relapse’ verschenen.

Het uit 2007 stammende 'The Last Sucker' was het derde, en tevens laatste in de kritische trilogie, gericht op de vele fouten, verzinsels en openbaringen begaan door de president van Amerika George W. Bush en zijn regering. Omdat Bush inmiddels vertrokken is uit het witte huis heeft maakt Jourgensen zich onder meer boos over drugs en alcohol verslaving, iets waar hij overigens zelf bijna aan onderdoor ging. Dit verklaart dan ook meteen de titel van het album, want ‘Relapse’ is de Engelse term voor het terugvallen in bijvoorbeeld een drank en/of drugsverslaving.

Tijdens opener “Ghouldiggers” gaat de band hard tekeer en schopt de heer Jourgensen op een sarcastische manier tegen alle labels en managers aan. Verder is de song voorzien van repeterende gitaarriffs, ratelende drumpartijen en de nodige samples. Al met al een sterke opener. Met het volgende “Double Tap” doet de band er nog een schepje bovenop, maar ook het brute en snelle “FreeFall” mag er zijn. Met het “Kleptocracy” neemt de band vervolgens wat gas terug. De song is voorzien van furieuze thrash riffs, groovend basswerk, prima solowerk en snerpende samples. Verder krijgen we dan nog een moderne versie van de SOD cover “United Forces” voorgeschoteld. De eerste single van het album, “99%” was inmiddels ook al te horen via de website van de band. Met “Relapse” schakelt de band een stapje terug, iets wat mij wat minder bevalt. “Weekend Warrior” is opnieuw een midtempo song, waar de band het wat rustiger aan lijkt te doen. Het voorlaatste “Git Up Get Out 'n Vote” is dan opnieuw een politiek getinte song zoals we van Al gewend zijn waarop het album afsluit met het wat mellow “Bloodlust”.

Met ‘Relapse’ is Ministry in en klap terug, met een album dat behoorlijk hard van start gaat en waarmee de band met de eerste songs zeer krachtig weet te openen. Echter na de SOD cover zakt het album wat in. Niet dat het album in zijn geheel slecht is, verre van dat. Maar als de band de lijn van de eerste vier songs had doorgetrokken was het album een klapper van formaat geweest, die goed zou zijn geweest voor de eindlijstjes van 2012. Wat betreft de productie, hier mankeert in goed Ministry gebruik niet veel aan, het geluid is dan ook hard, vet en helder. Voor wie de band binnenkort nog aan het werk wil zien, dat kan op donderdag 12 juli in het Tilburgse 013.

01. Ghouldiggers
02. Double Tap
03. FreeFall