Mekong Delta Intersections

Steamhammer / SPV

Mekong Delta

Op 23 april is het nieuwe album ‘Intersections’ van de Duitse progressieve thrash metal band Mekong Delta verschenen. Echt nieuw is het album echter niet, want bandleider Ralf Hubert nam met de huidige line-up, die sinds 2008 bij elkaar is een aantal oudere klassiekers opnieuw op voor deze release. Nu ben ik niet echt heel bekend met het oudere werk van de band, maar Mekong Delta werd al in 1985 opgericht. Het debuut, getiteld ‘Mekong Delta’ stamt uit 1987. In de beginperiode worden de albums door de diversen bandleden onder een schuilnaam opgenomen, zijn er geen foto’s en wordt er niet opgetreden. Later blijkt dat onder meer Jörg Michael (Stratovarius), Peavy Wagner (Rage) en Uli Kusch (Helloween) van de line-up deel uitmaakten. Vaste kracht was echter altijd bassist, en hoofcomponist Ralf Hubert. De band valt halverwege de jaren negentig echter uit elkaar, om een kleine tien jaar later weer bij elkaar te komen. In 2007 verschijnt er eindelijk nieuw materiaal van de band in de vorm van het album ‘Lurking Fear’. Het lijkt er dan ook dat de band de smaak te pakken heeft, want in 2010 volgt dan nog het album 'Wanderer On The Edge Of Time' en wordt er ook sporadisch weer opgetreden.

Op deze nieuwe release heeft de band zoals reeds eerder gemeld een aantal klassiekers opnieuw opgenomen. Zo gaat het album van start met het van het debuutalbum afkomstige “The Cure”. Wat we voorgeschoteld krijgen is een krachtige song voorzien van uptempo gitaarwerk, felle riffs uitstekende solo’s en melodieuze zangpartijen. Van het tweede album ‘The Music of Erich Zann’ krijgen we onder meer de nummers “Memories of Tomorrow” en “Prophecy” te horen en van het uit 1989 stammende ‘The Principle of Doubt’ is het “Shades of Doom” dat we voorgezet krijgen. Een nummer dat mij wel bevalt is het snelle “Sphere Eclipse” afkomstig van ‘Kaleidoscope’ (1992, maar ook nummers als het krachtige “Innocent” mogen er zijn. Tijdens “Transgressor” zijn de zangpartijen wat rauwer dan tijdens de rest van de songs, waardoor de song meteen wat agressiever klinkt.

Al met al heeft Mekong Delta een zeer interessant album afgeleverd met daarop een aantal regelrechte klassiekers. Natuurlijk heeft de band hier en daar de nummers wat aangepast, maar de band is dan ook niet meer dezelfde als in de jaren tachtig en negentig. De zangpartijen van Martin LeMar klinken in ieder geval prima, en ook het gitaar- en drumwerk mag er zijn. Verder klinken de nummers gewoon vet, is de productie prima in orde. Voor fans van de band is dit natuurlijk een album dat niet mag ontbreken in de collectie, en voor wie van progressieve thrash houdt is dit een prima album om de band eens wat beter te leren kennen.

01. The Cure
02. Shades of Doom
03. Sphere Eclipse