Marduk Serpent Sermon

Marduk

Sinds de wederopstanding van Marduk met het vertrek van Legion en de komst van Mortuus als zanger, is het niet de vraag óf een nieuw album goed zal zijn maar juist hoe goed. De samenwerking tussen Mortuus en oer-bandlid Morgan heeft ervoor gezorgd dat de nieuwe albums stuk voor stuk meer uitdaging en diepgang bevatten dan de werken daarvoor. Natuurlijk, af en toe klinkt het wel alsof er nogal wat invloeden uit Funeral Mist (Mortuus’ eigen band) zijn gedrapeerd over de Marduk formule. Dit mag de pret allesbehalve drukken want juist hierdoor bereikt Marduk nu ook weer ongekende hoogten.

Het album vangt aan met de titeltrack en begint nog vrij rustig met wat drums in de diepte en gemompel voordat we worden onthaald op de eerste ijskoude riff. En meteen vliegen de blastbeats ons al om de oren. Het refrein echter heeft een gevoel alsof het uit een epische heavy metal kraker komt en ook de gitaarlijnen klinken bijna vrolijk eronder. Verslapt Marduk? Wordt het een kindvriendelijke band? Niks daarvan! “Messianic Pestilence” verband elke twijfel naar het rijk der fabelen omdat hier werkelijk alles kapot van gaat. Vooral Mortuus’ vocalen voelen werkelijk aan alsof hij zijn teksten over je uitspuugt, zo misselijk wordt hij van het christelijke geloof. Ook hier zijn de teksten weer geschreven als een sarcastisch eerbetoon aan de gelovige medemens. “Souls For Belial” laat de afwisseling wat beter uitkomen dan de pletwals van het vorige nummer. Echter staat ook dit nummer in het teken van snelheid. Halverwege het nummer zwakt dit tempo af naar een slepend intermezzo met bijna gekreunde teksten. De finale is dan weer even goed doorpakken. “Into Second Death” gaat daar niet mee verder want dit nummer rockt gewoon bijna. ”Temple of Decay” is een langzaam, episch nummer in de trend van “Seven Horns, Seven Trumphets” en sleept heerlijk voort met koorgezang op de achtergrond om het nog een mysterieuzer tintje te geven. “Damnation’s Gold” begint al goed met de gitaarriff op de achtergrond die ineens naar voren komt bulderen tezamen met de drums in de alles verschroeiende mix die zo kenmerkend is voor de band. “Hail Mary (Piss-Soaked Genuflexion)” doet daar ook niet voor onder. “M.A.M.M.O.N” is dan weer een vreemde eend in de bijt aangezien het erg is gebouwd op de kenmerkende dissonante riffs die bijvoorbeeld Franse black metal bands vaak gebruiken. Niet helemaal Marduk-stijl verantwoord en misschien ook wel een wat minder nummer op de verder toch ijzersterke plaat. “Gospel of the Worm” is dan nog even een snelle uitschieter voordat de cd eindigt met “World of Blades”. Ook dit is weer een epische ballad die zich langzaam voortbeweegt maar daardoor des te zwaarder aanvoelt.

De band heeft het hele album opgenomen in de studio van bassist Devo en ook nog het album zelf geproduceerd zonder inmenging van buitenaf. Dit heeft als minpunt dat de drums wat flets klinken, maar het geheel wel juist weer heel organisch over komt. Gekoppeld aan het sterke materiaal wat de band heeft geschreven levert dit weer een uiterst doeltreffende plaat op van het Zweedse viertal. Op de speciale editie is ook nog het bonusnummer “Coram Satanae” te vinden. Deze track fluctueert tussen snel en mid-tempo maar is zeker wel het halen van de editie waard, want dit klinkt naar meer.
Marduk levert dus wederom weer een goed album af, met genoeg variatie om het spannend te houden. Live kunnen alle nummers vermoedelijk overtuigen dus het wordt alweer uitkijken geblazen als ze op tour gaan samen met Immolation! (Thomas van Golen)

01. Serpent Sermon
02. Messianic Pestilence
03. Souls for Belial