Mantas Death By Metal

Relapse Records

Mantas

Na de re-releases van de verschillende Death albums door Releapse Records is het nu de beurt aan de voorloper van de band. Deze band, die de naam Mantas draagt is waarmee het voor Chuck Schuldiner eigenlijk allemaal begon. Bij Mantas wordt bandleider Schuldiner bijgestaan door Kam Lee en Rick Rozz. Mantas stond aan de wieg van het legendarische Death dat in 1983 opgericht door zanger / gitarist Chuck Schuldiner en wordt door velen beschouwd als wellicht dé belangrijkste deathmetal band ooit. Na een aantal uitstekende reeks albums wist de band dan ook een ware cultstatus te bewerkstelligen. De metalwereld is dan ook geschokt als bandleider en muzikaal genie, Chuck Schuldiner op 13 december 2001 overlijd aan de gevolgen van een hersentumor.

Van de beginjaren van Mantas zijn er enkele demo’s uit 1984 opgedoken, welke Releapse Records enkele maanden gelden heeft uitgebracht onder de noemer ‘Death By Metal’. Op het album zijn diversen versies van verschillende songs te horen, maar ik moet bekennen echt veel verschil zit er niet in en het geheel klinkt nogal rommelig. Niet dat dit heel erg is, want de bandleden zullen tijdens deze opnames nog tieners geweest zijn. Verder zijn de opnames van een niet van al te beste kwaliteit, ook niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat de opnames met eenvoudige, minimale apparatuur zijn gemaakt in de oefenruimte van de band. Dit doet echter niet veel af aan de nostalgische waarde van deze opnames. Zo is er goed te horen hoe het geluid van het latere Death is ontstaan. Zo is het nummer “Evil Dead“ later alsnog op het debuut van Death beland.

Al met al heeft Relapse Records met deze release een stukje geschiedenis uitgebracht, waarbij de historische waarde boven het muzikaal aspect staat. De opnames stammen namelijk uit de tijd dat tapetrading erg populair was, waarbij cassettes van vooral beginnende bands over de hele wereld werden gezonden en waarbij de woorden internet en downloaden nog niet bestonden.

01. Legion of Doom
02. Evil Dead
03. Mantas