Manowar The Lord Of Steel

Magic Circle Entertainment

Manowar

Manowar behoeft natuurlijk nauwelijks introductie, zo werd de band begin jaren tachtig opgericht door bassist Joey DeMaio en gitarist Ross The Boss. De band werd al snel aangevuld met zanger Eric Adams. Samen met bassist DeMaio is Adams door de jaren heen de constante factor in de band, naast de elf studio albums werden er waarschijnlijk evenzoveel verzamel albums uitgebracht en zagen inmiddels ook een handvol complicatie en live DVD’s het levenslicht.

Op 19 oktober is het elfde studioalbum van de Amerikaanse heavymetal band Manowar verschenen via het eigen label van de band. Het album was voor de echte fans van de band al eerder beschikbaar, want enkele maanden voor de officiële release was er al een speciale editie van het Engelse blad Metal Hammer te koop waarbij het album cadeau werd gedaan. Het ging hierbij echter om de ongemasterde versie van het album, dat overigens de titel ‘The Lord Of Steel’ heeft meegekregen. Op deze nieuwe release heeft de band qua geluid geprobeerd terug te grijpen naar de beginperiode van de band. Of dit nu wel of niet gelukt is laat ik aan de luisteraar zelf over maar wat mij betreft heet Manowar met deze release wel wat steken laten vallen en had er veel meer in gezeten. Zo gaat het album van start met het uptempo “The Lord Of Steel”, waarbij de song voorzien is van degelijk gitaarwerk en rauwe zangpartijen van Eric Adams. Wat betreft de teksten van Manowar, hierin komen we al snel de woorden steel, blood, sword, fight of metal tegen en zijn ze vaak gebaseerd op de Noorse Mythologie. De tekst van “Manowarriors” slaat echter alles “In heavy metal we believe, If you don’t like it time to leave” om vervolgens over “we drink a lot of beers and play our metal loud at night” maar te zwijgen. Het volgende “Born In A Grave” doet me wel wat aan het oudere werk van de band denken, maar haalt het niet bij het werk van albums als ‘Hail to England’ of ‘Kings of Metal’. Ook de onvermijdelijke ballad “Righteous Glory” kan het tij niet keren, nee dit is niet het Manowar dat ik ken. Tijdens “Black List” gaat het tempo vervolgens nog wat omlaag, waarbij het basswerk van DeMaio behoorlijk gruizig klinkt. “Expendable” is vervolgens geïnspireerd door Sylvester Stallone’s ‘The Expendables’. Het volgende “El Gringo” schreef de band als soundtrack voor de gelijknamige film en is tevens een eerbetoon aan Ennio Morricone. De song is voorzien van galopperende ritmes en een typisch Manowar geluid. “Hail, Kill And Die” is tekstueel een aaneenschakeling van fragmenten van oude songs, dat zelfs tot in de titel is doorgevoerd. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met de epische power ballad “The Kingdom Of Steel”.

Al met al weet Manowar een degelijk album af te leveren dat de fans van de band zeker zal kunnen bekoren. Maar of de band met ‘The Lord Of Steel’ nieuwe fans zal vinden valt te betwijfelen, de songs zijn gewoonweg net niet goed genoeg, missen de nodige inspiratie en steken nogal af tegen de klassiekers uit het verleden. Productie technische zit het echter allemaal wel goed, al staat de bass van DeMaio veelvuldig op de voorgrond. Het album werd vervolgens gemixt in de Wisseloord studio’s in Hilversum, nee zeker niet een van de goedkoopste! Het artwork is opnieuw van Ken Kelly, die reeds sinds ‘Fighting the World’ (1987) de albumcovers van de band verzorgt.

01. The Lord Of Steel
02. Manowarriors
03. Born In A Grave