Malice New Breed Of Godz

Steamhammer / SPV Records

Malice

Op 28 mei zal het nieuwe album van de US metal band Malice uitkomen via Steamhammer / SPV Records. Het album is echter niet geheel nieuw want naast de vier geheel nieuwe songs bestaat het album uit opnieuw opgenomen songs van de albums ‘In The Beginning’ (1985) en ‘Licensed To Kill’ (1986). Beide albums zijn met vier nummers vertegenwoordigd. Malice werd in 1981opgericht en de band tourde wereldwijd met bands als Alice Cooper, WASP en Slayer. Echter de meest memorabele show was toch wel die in 1982, toen Malice in de Troubadour Club in Los Angeles speelde waarbij het toen nog onbekende Metallica als supportact fungeerde. De band viel in 1989 helaas uiteen, om in 2006 weer bij elkaar te komen. Anno 2012 bestaat de band uit de originele bandleden Jay Reynolds (gitaar), Mick Zane (gitaar) en Mark Behn (bass). De band wordt aangevuld met zanger James Rivera (Helstar, Vicious Rumors) en drummer Pete Holmes (Black N'Blue). Inmiddels heeft bassist bassist Mark Behn alweer plaats moeten maken voor Robert Cardenas (Agent Steel, Possessed) die op de vier nieuwe nummers te horen is en de live taken van zal waarnemen.

Het album gaat van start met hakkend gitaarwerk, krachtige drumpartijen en hoge zangpartijen van zanger James Rivera. Natuurlijk klinkt het titelnummer erg herkenbaar door de zangpartijen van de heer Rivera, die de laatste jaren te horen was in bands als Seven Witches, Vicious Rumors en natuurlijk zijn eigen Helstar. Verder bevat de song donkere zangpartijen, melodieus gitaarwerk van beide gitaristen en een pakkend ritme. “Hell Rider” is een uptempo song, die wel wat anders klinkt dan het origineel uit 1985. Vooral de zangpartijen die oorspronkelijk door James Neal vertolkt werden klinken door Rivera’s stem anders. James Neal had dan ook een veel cleaner, helderder stemgeluid dan de scherpe zang van Rivera. Verder is het geheel, en dan met name het gitaargeluid ook veel helderder, maar dat is natuurlijk ook niet zo gek met de huidige opnametechnieken. Ook “Against The Empire” klinkt veel moderner dan het origineel. Niet dat dit erg is, maar de oude opnames uit de jaren tachtig hadden natuurlijk ook wel wat. “Branded” is opnieuw een nieuwe song, voorzien van een heerlijk tempo, galopperende ritmes, krachtige zangpartijen en dubbele gitaarsolo’s waarbij ik zo nu en dan wel aan Judas Priest moet denken. Ondanks dat ik niet heel goed bekend met het oude werk van de band bevallen deze songs me wel. Zo doet “Sinister Double” me denken aan een mix tussen het oudere werk van Queensryche en Priest en zo heeft “Circle Of Fire” hier en daar wel wat weg van het ouder werk van Vicous Rumors ten tijde van Carl Alberts. De resterende nieuwe song, te weten het emotionele “Winds Of Death (Angel Of Light)” en het krachtige, afwisselende “Slipping Through The Cracks” zijn twee prima songs. De laatste doet mij qua zangpartijen echter veel aan Nevermore denken, ook de songstructuur en de afsluitende gitaarsolo had zo van de hand van de heer Loomis kunnen zijn. Het album wordt afgesloten met het felle, van hakkend gitaar en drumwerk voorziene “Godz Of Thunder” waarbij de zangpartijen van de heer Rivera als twee druppels op Priest’s Halford lijken.

Met deze release heeft Malice een zeer sterk comeback album afgeleverd. Natuurlijk is het nieuwe materiaal wat aan de magere kant, maar voor wie de band nog niet kent is dit een mooie gelegenheid om ook wat van het oudere werk van de band te leren kennen. De productie lag in handen van Joe Floyd (Warrior) die het album van een fris, helder en modern geluid heeft voorzien.
Al met al is ‘New Breed Of Godz’ dan ook een must voor iedere heavy metal fan van bands als Judas Priest, Helstar en Vicious Rumors. Wat mij betreft komt de band dan ook zo snel mogelijk deze kant op voor een aantal live shows. Verder zal het album uitkomen als speciale editie, die vergezeld gaat van een extra DVD met daarop onder andere live opnames uit 1987 en een drietal live songs die in 2011 werden opgenomen op het Duitse Keep It True Festival.

01. New Breed Of Godz
02. Hell Rider
03. Against The Empire