Mad Max Another Night Of Passion

Steamhammer/SPV

Mad Max

Mad Max werd in 1982 opgericht door zanger Michael Voss, gitarist Jürgen Breforth, bassist Roland Bergmann en drummer Axel Kruse en in datzelfde jaar verscheen het gelijknamige debuutalbum. Met het uit 1987 stammende ‘Night Of Passion’ stond de band op het punt om internationaal door te breken, echter door strubbelingen met de toenmalige platenmaatschappij gebeurde dit niet. Door de jaren werd de band diversen keren opgeheven, maar kwam ook weer terug. Inmiddels zijn we vijfentwintig jaar verder en heeft de band in dezelfde line-up als begin jaren tachtig het album ‘Another Night Of Passion’ opgenomen.

Het album gaat van start met het uptempo “Rocklahoma”, wat we voorgeschoteld krijgen is Amerikaans stadionrock. Het zijn dan ook catchy zangpartijen van Michael Voss die de boventoon voeren, al zijn de teksten behoorlijk cheesy. Verder is de song voorzien van een krachtig refrein, scheurend gitaarwerk en degelijke drumpartijen. Ook het volgende “40 Rock” bevat dezelfde ingrediënten, goed in het gehoor liggende rock die goed in elkaar steekt. Alleen de koortjes hoeven van mij dan niet zo nodig. “Metal Edge” doet me vervolgens aan een band als Def Leppard van halverwege de jaren tachtig denken. Het gitaarwerk van het midtempo “Welcome To Rock Bottom“ doet me vervolgens wat aan Judas Priest denken, en bij “Fallen From Grace” zijn het de Scorpions die even om de hoek komen kijken. Dit mag de pret echter niet drukken, want de songs van Mad Max worden stuk voor stuk prima uitgevoerd waarbij vooral het stemgeluid van Michael Voss heerlijk klinkt. Ook de rest van de songs op het album zijn voorzien van krachtige hooks, vet gitaarwerk en de nodige melodie. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Black Swan”, dat dan wel weer wat heavy metal invloeden bevat of het radiovriendelijke “The Chant”. Tevens heeft de band de cover “Fever Of Love” van The Sweet opgenomen en worden de heren Gary Moore en Steve Lee (Gotthard) geëerd met het instrumentale “True Blue” waarmee het album wordt afgesloten.

Met ‘Another Night Of Passion’ heeft Mad Max een zeer degelijk, gepassioneerd rockalbum afgeleverd voorzien van de nodige melodie. De nummers liggen goed in het gehoor en zijn na enkele luisterbeurten mee te zingen. Waarschijnlijk is dat dan ook het sterke punt van de band. Het zal echter niet meevallen om in ons land veel nieuwe fans te vinden, maar Mad Max zal het in thuisland Duitsland ongetwijfeld zeer goed doen. Verder is de productie prima in orde, het geluid is dan ook helder en zuiver waar niets op valt aan te merken. Voor wie Mad Max binnenkort nog live wil zien, dat kan op 21 april in de Bosuil te Weert waar de band het voorprogramma zal verzorgen van Axel Rudi Pell.

01. Rocklahoma
02. 40 Rock
03. Metal Edge