Lecherous Gaze On The Skids

Tee Pee Records

Lecherous Gaze

Lecherous Gaze is een heavy rock band uit Oakland, California die ontstaan is uit de overblijfselen van de band Annihilation Time. Volgens eigen zeggen bevat de muziek van de band invloeden van bands als The Stooges, MC5, Thin Lizzy, Black Flag en The Misfits. Het debuutalbum van de band werd in Oakland’s Earhammer Studio opgenomen en is onlangs via Tee Pee Records uitgekomen. Het geluid van de band is een mix van zware rock punk en metal, gemixt met enige stoner en garage rock invloeden.

Zo gaat het album van start met “Lyin' In The Road”, waarbij het eerst dat opvalt de scheurende gitaarpartijen zijn. De zangpartijen zijn wat aan de rauwe kant en qua gitaarwerk en geluid klinkt de song alsof deze uit de jaren zeventig afkomstig is, waarbij vooral de solopartijen van gitarist Graham Clise opvallen. Ook de volgende songs bevatten dezelfde ingrediënten, waarbij de schreeuwerige, punkachtige zangpartijen van Lakis Panagiotopulos wel snel gaan vervelen. “Fustrated” doet me wat betreft het gitaarwerk nogal aan het oudere werk van Iron Maiden denken. Tijdens het langzamere “Born On A River” komen de stoner invloeden wat meer naar boven drijven, waarna het album verder gaat met het punky “Ravenous”. Verdere uitschieters op het album zijn onder meer “Passion Flower” en “The Grasp” waar Clise alle ruimte krijgt. Het album wordt vervolgens afgesloten door het korte, instrumentale “Redeemer”, waarbij opnieuw de hoofdrol is weggelegd voor Clise.

Al met al weet Lecherous Gaze een degelijk album af te leveren, waarbij vooral het ronkende, scheurende gitaarwerk van Graham Clise voor vuurwerk zorgt. Het geluid van het album klinkt echter wat gedateerd, maar is wel zuiver en past goed bij de sound van de band. Stonerfans die nog niet geheel vastgeroest zitten in het genre moeten dit album dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. Lyin' In The Road
02. Scorpion
03. Bagagazo