Kiros Lay Your Weapons Down

Aint No Grave Records

Kiros

Het nieuwe album van de Canadese rockband Kiros, dat de titel ‘Lay Your Weapons Down’ draagt, zal op 7 februari verschijnen via Aint No Grave Records, dat onderdeel uitmaakt van Century Media Records. De band werd ergens rond 2000 opgericht, en de naam van de band stamt uit het Grieks dat in het Engels betekend “a moment of divine time”. In 2002 wordt het debuut ‘Counterproductive’ uitgebracht, waarna de band veel optreedt. Pas in 2008 verschijnt de opvolger en inmiddels heeft de band dus hun derde album ingeblikt. ‘Lay Your Weapons Down’ werd opgenomen onder leiding van producer Mark Lee Townsend (Relient K, The Wedding).

Opener “Broken State” is een stevige rocksong, voorzien van prima riffs, maar de volgende songs zijn een stuk melodieuzer en worden voorzien van de nodige dosis emotie. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het poppy “Outlaws and Prodigals”, of het catchy “Unshaken” dat zeker wel hit potentie heeft. Muzikaal zit het dan ook wel goed, en de samenzang klinkt niet verkeerd. Wat mij echter zo nu en dan wel wat stoort, zijn de vocalen van Barry Mackichan. Deze zijn wat mij betreft net wat te clean en komen nogal eens zeurderig over zoals tijdens de ballad “What Can Stop Me Now” of het semi akoestische “Passing Through”. Wat we verder voorgeschoteld krijgen is melodieuze poprock die goed in het gehoor ligt. Het probleem bij Kiros is echter dat de songs niet echt origineel klinken, er lopen nogal wat andere bands rond die uit hetzelfde vaatje tappen. Wat betreft het geluid van dit album, dat is prima in orde. Want ondanks dat de zangpartijen veelal op de voorgrond staan klinkt het album muzikaal geheel niet verkeerd.

Met ‘Lay Your Weapons Down’ heeft de band zeker geen slecht album gemaakt. Maar wat mij betreft klinkt het allemaal net te poppy, maar er zullen zeker een groot aantal jongere kids rondlopen die hier wel van houden. Voor liefhebbers van melodieuze emorock en van bands als 3 Days Grace, Madina Lake en Saosin is dit plaatje dan ook zeker aan te raden.

01. Broken State
02. One Thing
03. Outlaws and Prodigals