Kill Devil Hill Kill Devil Hill

Steamhammer / SPV Records

Kill Devil Hill

Kill Devil Hill is de nieuwe band van bassist Rex Brown (Pantera, Down) en drummer Vinny Appice (Heaven And Hell, Dio), niet de minste twee namen uit de metalwereld zullen we maar zeggen. De band wordt verder aangevuld met gitarist Mark Zavon (Ratt, W.A.S.P., 40 Cycle Hum) en zanger Dewey Bragg (Pissing Razors). De band heeft onlangs de opnames van twaalf songs afgerond die volgens Appice klinken als een mix van Black Sabbath, Alice In Chains en een vleugje Led Zeppelin. Het album werd geproduceerd door Warren Riker (Down, Corrosion of Conformity, Cathedral) en zal op 22 mei via Steamhammer / SPV Records uitkomen.

Het album opent met het uptempo “War Machine”, voorzien van hakkend gitaarwerk, prima zangpartijen van Dewey Bragg, hier en daar wat scheurend gitaarwerk en een strakke ritmesectie. Het volgende “Hangman” is een langzame song, waarbij de gelijkenis met Alice In Chains wel erg goed merkbaar is. Niet dat het een slechte song is, maar dit had toch zo op het Alice In Chains album ‘Black Gives Way To Blue’ kunnen staan. De volgende song bestaan vervolgens uit degelijke, midtempo riffs, en later gaat het tempo bij een nummers als “Gates Of Hell” nog wat omlaag. De gelijkenis met bands als Black Sabbath en Heaven And Hell is dan al snel gemaakt. Het zal me dan ook niet verbazen als dit een song uit de pen van de heer Appice is. “Rise From The Shadows” en “We’re All Gonna Die” zijn vervolgens voorzien van zware, trage moordende riffs, alsof ze door Tony Iommi zelf zijn geschreven. Met “Strange” gaat het tempo, en daarmee ook het Alice In Chains gehalte weer wat omhoog. Ook “Time & Time Again” is voorzien van langzame, groovende riffs. Ook de rest van de songs is voorzien van dezelfde ingrediënten, waarbij vooral de zwaar, groovende ritmesectie, de smaakvolle solopartijen van gitarist Mark Zavon en de doomy zangpartijen van Mark Zavon opvallen. Verder worden we dan nog getrakteerd op een rustig, akoestische ballad in de vorm van “Mysterious Ways”. Het voorlaatste “Up In Flames” is opnieuw een langzame song, voorzien van de nodige power. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze met het uptempo “Revenge” afgesloten.

Al met al heeft de band een zeer degelijk album afgeleverd waarbij de kracht en natuurlijk de ervaring er vanaf straalt. De songs zijn stuk voor stuk prima, zonder dat er ook eigenlijk geen echte uitschieters op het album staan. De ritmesectie van de ervaren rotten Brown en Appice staat natuurlijk als een huis, maar het zijn toch de nieuwkomers Zavon en Bragg die de smaakmakers van dit album zijn. Het album is in ieder geval een aanrader voor de doorsnee metalfan, en dan met name die van bands als Black Sabbath, Heaven And Hell en Alice In Chains.

01. War Machine
02. Hangman
03. Voodoo Doll