Kamelot Silverthorn

Steamhammer/SPV

Kamelot

Het nieuwe, inmiddels tiende album van de progressieve / symfonisch metal band Kamelot is eind oktober via Steamhammer / SPV Records verschenen waarop voor het eerst zanger Tommy Karevik (Seventh Wonder) te horen is die de in 2010 opgestapte zanger Roy Kahn vervangt. Voor de band is hiermee hopelijk een periode van rust terug gekeerd, want het viel niet mee toen halverwege de tour ter promotie van het ‘Poetry For The Poisened’ album zanger Kahn opstapte. Even werd er nog live opgetreden met Fabio Leone van Rhapsody of Fire maar na de tour bleek deze toch niet de juiste man te zijn voor het nieuwe album. Nu zag ik de band op het afgelopen Wacken festival al aan het werk met nieuwkomer Tommy Karevik en was het even wennen Karevik op het grote podium voor een enorme mensenmassa. Hij wist zich goed staande te houden en na het beluisteren van het nieuwe album kan ik concluderen dat de band geen slechte zet heeft gedaan met het binnenhalen van Karevik waarmee de band gewoon als vanouds klinkt.

Zo gaat het album van start met een bombastische intro in de vorm van “Manus Dei“ waarop de band uit de startblokken schiet met het uptempo “Sacrimony (Angel Of Afterlife)”. De song is voorzien van opzwepende melodieën, afwisselde zangpartijen waarbij Tommy Karevik wordt bijgestaan dor zangeres Alissa White-Gluz (The Agonist) de grunts voor haar rekening neemt en Elize Ryd (Amaranthe) de cleane zangpartijen verzorgd. Wat betreft de zangpartijen van nieuwkomer Tommy Karevik, deze sluiten eigenlijk naadloos aan bij die van zijn voorganger. Muzikaal zitten de songs natuurlijk ook prima in elkaar, de band gaat dan ook gewoon op dezelfde voet verder als voor het vertrek van Kahn. Natuurlijk bevatten de songs veel bombastische en sferische passages, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Torn”, of het emotionele “Song For Jolee”. Het bombastische “Veritas” doet me door het gebruik van de koren, de vrouwelijke zangpartijen en het orkestrale geheel op een positieve manier denken aan Epica. De songs op het album bevatten natuurlijk veel bombast, sferische intro’s en de nodige afwisseling tussen muzikaal geweld en melodieuze zangpartijen. Tevens wordt de band bijgestaan door een groot aantal gasten en muzikanten. Zo is het Sascha Paeth die meedoet op gitaar tijdens “Ashes to Ashes”, die ook de zware zangpartijen voor zijn rekening neemt en is toetsenist Miro die enkele keyboard en orkestrale partijen verzorgt. Elize Ryd is te horen is tijdens “Veritas" en "Falling Like the Fahrenheit" en Alissa White-Gluz horen we opnieuw tijdens het rustige “Prodigal Son Part III: The Journey”.

Al met al heeft de band met ‘Silverthorn’ een degelijk album weten af te leveren, al zijn er niet echt grote verrassingen te bespeuren, fans van de band zullen dan ook in hun nopjes zijn en weten wat ze kunnen verwachten. Hoogstaande symfonische metal die tot de puntjes is uitgewerkt en waarbij het muzikale vakmanschap voorop staat. Het album werd opgenomen in de Morrisound Recording studio in Tampa, Florid en de Gate Studios, Wolfsburg onder leiding van producers Sascha Paeth en Miro die het album van een helder en fris geluid hebben weten te voorzien. Kamelot levert met ‘Silverthorn’ dan opnieuw kwaliteit, iets dat we van de band inmiddels wel gewend zijn.

01. Manus Dei
02. Sacrimony (Angel Of Afterlife)
03. Ashes To Ashes