John Coffey Bright Companions

Redfield Records / Suburban

John Coffey

Zo’n anderhalve maand geleden zag ik de uit Utrecht afkomstige formatie John Coffey al een keer live aan het werk. Wat ik hier zag was een energieke live band, voorzien van een geweldige uitstraling en een goed repertoire. De band werd in 2002 opgericht en bracht in 2009 haar debuut, getiteld ‘Vanity’ uit. Begin 2012 braken de heren van John Coffey tijdens het Eurosonic festival in Groningen de tent af, wat resulteerde in een deal met het Duitse Redfield Records, waarbij de distributie in de Benelux verzorgd wordt door Suburban. Het inmiddels tweede album van de band, dat de titel ‘Bright Companions’ heeft meegekregen werd opgenomen in de fabuleuze Grondahl Studio in Zweden onder toeziend oog van producer Pelle Grunnerfelt (The Hives, Refused). Het album verscheen afgelopen 14 september, precies de week dat acteur acteur Michael Clarke Duncan, die John Coffey speelde in de film ‘The Green Mile’ overleed. Hoe toevallig kan het zijn, maar dat zal nooit de bedoeling van de Utrechtse band geweest zijn.

Het album gaat van start met het rauwe, energieke “Announce”, waarbij de song is voorzien van catchy riffs, krachtig drumwerk, melodieuze refreintjes en schreeuwerige vocalen. Het geheel zit goed in elkaar en het spelplezier dat ik zag toen ik de band aan het werk zag hoor ik meteen terug als ik nummers als het stampende “Bright Companions”, of bijvoorbeeld “Me vs. I” beluister. Vooral de energie van zanger / screamer David Achter de Molen bevalt me uitstekend. Het ene moment schreeuwt hij de longen uit zijn strot, om vervolgens met prima clean zangpartijen uit de hoek te komen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Oh, Oh, Calamity”, of het uptempo “Featherless Redheads”, de huidige single van het album. Het voorlaatste “Romans” is een catchy nummer waarvan de band een official videoclip heeft uitgebracht welke via de volgende link te zien is.  Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het heavy “The Well”, opnieuw voorzien van krachtig gitaarwerk, schreeuwende vocalen en een melodieus refrein, klasse.

Met ‘Bright Companions’ hebben de heren uit Utrecht een afwisselend, eerlijk rock ‘n roll album uitgebracht, waarbij invloeden uit rock, stoner, metal, punk en metalcore niet geschuwd worden. De nummers liggen goed in het gehoor, maar het is tevens de kracht en energie die de band uitstraalt waarmee de band punten scoort. Productietechnisch is het allemaal dik in orde en klinkt het album helder en fris. Verder ziet ook het artwork van de digipack uitvoering die ik heb mogen ontvangen er zeer degelijk en afgewerkt uit. Voor wie de band nog niet kent, ga ze zeker eens bekijken als ze in de kroeg of zaal om de hoek spelen, want live weten deze bazen zeer zeker te overtuigen!

01. Announce
02. Dirt & Stones
03. Bright Companions