John 5 God told Me To

Membran Records

John 5

John 5 kennen we inmiddels van zijn lange loopbaan bij bands als Halford, Marilyn Manson en Rob Zombie. Bij deze laatste maakt hij nog steeds uit van zijn band, maar tussen de bedrijven door heeft John toch tijd gevonden om een nieuw soloalbum op te nemen dat de titel ‘God Told Me To’ heeft meegekregen. Deze titel refereert naar de legendarische gitarist en gitaarbouwer Les Paul die John vertelde dat hij een soloalbum moest uitbrengen. ‘God Told Me To’ is alweer het zesde soloalbum van John dat de opvolger is van het uit 2010 stammende ‘The Art Of Malice’.

Het album opent met het furieuze ‘Welcome To Violence’ waarbij ik qua riffs zo nu en dan wel een beetje aan Ministry moet denken. Verder soleert John er stevig op los! Het volgende ‘Beat It’ is een zeer knappe cover van de legendarische hit van Michael Jackson waarbij de wereld beroemde solo van Eddie van Halen foutloos wordt gespeeld. “Ashland Bump” is vervolgens een akoestisch nummer dat vooral country en bluegrass invloeden bevat. “Killafornia” is dan weer heer wat steviger, waarbij de overeenkomsten met gitaristen als Steve Vai, Satriani en Tony MacAlpine duidelijk waarneembaar zijn. Het album gaat vervolgens verder met het eveneens akoestische “The Castle”, waardoor de afwisseling tussen de nummers groot is want “The Hill Of The Seven Jackals” is opnieuw een stevige metaltrack. Zo bestaat het album voor 1/3 uit akoestische nummers, voor 1/3 uit elektrische gitaar georiënteerde songs en voor 1/3 nummers die beide elementen bevatten.

Met ‘God Told Me To’ heeft John 5 opnieuw een zeer afwisselend en creatief album weten af te leveren voorzien van verschillende melodieën en vele muzikale hoogstandjes. John bewijst met dit album dan ook nog maar eens een veelzijdig gitarist te zijn die zowel de akoestische als ook elektrische gitaarkunsten weet te beheersen zonder dat hij in één hokje te plaatsen is.

Verder gaat het album tevens vergezeld van een DVD, waarop we John 5 zowel live als in de studio aan het werk zien waarbij de nummers van het album als achtergrond dien van fraai weergeven beelden. John slaat op dit album nieuwe wegen in, maar klink toch ook vertrouwd. Fans van het voorgaande werk kunnen dan ook met een gerust gevoel dit album aanschaffen.

01. Welcome To Violence
02. Beat It
03. Ashland Bump