Jeff Loomis Plains Of Oblivion

Jeff Loomis

Na ‘Zero Order Phase’ komt de voormalig Nevermore gitarist Jeff Loomis met de opvolger ‘Plains Of Oblivion’. Gelukkig maar want anders had ‘The Obsidian Conspiracy’ het laatste muzikale werk geweest waarop hij te horen zou zijn geweest en dan hadden we heel wat moois moeten missen.

Het album opent enorm heavy. Hier is te horen dat Jeff nog steeds vlijmscherpe thrash riffs kan schrijven en vurig kan soleren ondanks dat dat op het laatste Nevermore album allemaal wat minder aanwezig was. Het lijkt wel of in het eerste deel van het album alle frustraties er uit gegooid worden (een split van de band waar je jaren in speelde zal heus niet in volledige harmonie hebben plaatsgevonden). Er zijn gastbijdragen te horen van onder andere Marty Friedman en Tony MacAlpine. Gitaristen die zeker van invloed zijn geweest op Jeff’s eigen gitaarspel. Hoewel de net genoemde gitaristen al heel wat jaren meegaan kan hij zich moeiteloos meten met deze mannen. Alleen dat al is iets waar hij enorm trots op mag zijn! Maar er is meer. Naast al het instrumentale geweld is er ook plek voor zang. De onheilspellende stem van Ihsahn en de vocalen van Christine Rhoades op de door hen ingezongen nummers passen er goed bij. Hierdoor is dit niet alleen een album geworden voor liefhebbers van instrumentale shredmuziek maar ook voor andere liefhebbers en zorgt het voor de nodige variatie.

Fans van Nevermore moeten dit album zeker eens beluisteren. Net als fans van thrash in het algemeen én liefhebbers van goede muziek. En wordt het je even te soft verderop op het album? Skip je die nummers (het eerste deel kun je rustig op repeat zetten) of je stapt van je principe af dat rustige muziek voor watjes is en je zult zien dat het fijn kan zijn om even een watje te zijn.

01. Mercurial (feat. Marty Friedman)
02. The Ultimatum (feat. Tony MacAlpine)
03. Escape Velocity