In This Moment Blood

In This Moment

Afgelopen augustus is het vierde album van het Amerikaanse In This Moment via Century Media Records verschenen. Het album is de opvolger van het in 2010 uitgekomen ‘A Star-Crossed Wasteland’ dat op lovende kritieken kon rekenen. De nog redelijke jonge band werd opgericht in 2005 en wist in de begindagen van hun bestaan een grote fanbase op te bouwen via de My Space community. Sinds het uitkomen van het voorgaande album heeft de band diversen bezettings wisselingen ondergaan, zo hebben medeoprichters Blake Bunzel en Jeff Fabb halverwege 2011 de band verlaten. Mede door deze wissel heeft er op muzikaal vlak ook een wissel plaatsgevonden. De stevige metalcore heeft dan ook plaats moeten maken voor een moderner, commerciëler geluid waarbij de harde riffs plaats hebben gemaakt voor een wat meer poppy geluid. Verder zijn er nagenoeg geen gitaarsolo’s meer aanwezig. Natuurlijk draait het geluid van de band nog altijd rondom zangeres Maria Brink, die in alle vormen nog steeds overtuigend klinken

Het album gaat van start met “Rise With Me”, een rustig intro van enkele minuten. De band schiet vervolgens fel uit de startblokken met het krachtige “Blood” waarbij Maria Brink op sommige momenten bozer klinkt als ooit tevoren. Tijdens “Adrenalize” doet de band het vervolgens wat rustiger, waarbij de aandacht meer licht op melodie waarbij Maria meer gebruikt maakt van cleane vocalen en waarbij we tevens enkele keyboard partijen en elektronische beats voorgeschoteld krijgen. Natuurlijk zijn de afwisselende zangpartijen van Maria nog altijd aanwezig. Luister maar een naar het krachtige “You’re Gonna Listen”, waarbij Maria felle en agressieve screams afwisselt met melodieus zangwerk. Wat ik echter wel mis ten opzichte van het voorgaande werk zijn de emotievolle, zangpartijen. Natuurlijk zijn deze nog wel aanwezig zoals tijdens de ballad “Scarlet” te horen is, of tijdens het mooi opgebouwde “The Blood Religion”, maar het is allemaal net wat minder dan we gewend zijn. Verder zitten de songs in muzikaal opzicht prima in elkaar, maar toch heb ik niet echt songs kunnen ontdekken op deze release die blijven hangen, of het moeten nummers als het catchy “From The Ashes”of het stevige “Comanche” zijn.

Met deze release weet In This Moment een degelijk album af te leveren, alleen moet ik wel concluderen dat deze release me net wat minder bevalt dan het voorgaande werk van de band. Met deze release is de band de metalcore scene dan ook definitief ontgroeid. Natuurlijk blijft Maria Brink met haar aparte stem de blikvanger van de band, waarbij zij al eens te meer bewezen heeft over een veelzijdige strot te beschikken. Fans van het voorgaande werk van de band kunnen dit album echter gewoon in huis halen, al zal het album enkele luisterbeurten vergen. Wat betreft de productie, hier valt weinig aan op te merken, het geluid is helder en prima in orde.

01. Rise With Me
02. Blood
03. Adrenalize