In Mourning The Weight Of Oceans

Spinefarm Records

In Mourning

‘The Weight Of Oceans’ is het derde album van het Zweedse progressieve, melodieuze deathmetal gezelschap In Mourning. Het album is op 18 april uitgekomen via Spinefarm Records en is daarmee de opvolger van het uit 2010 stammende album ‘Monolith’. Deze voorlaatste release kon op lovende kritieken rekenen van zowel pers als ook de fans van de band. Het nieuwe album werd opgenomen in de Abyss en Black Lounge studios in Sweden onder leiding van Jonas Kjellgren (Scar Symmetry, Centinex, World Below) die het album van een zuivere, bombastische sound heeft voorzien. Verder is het zeer fraaie artwork getekend door Kristian Wåhlin, waarmee de band in eerste opzicht al punten heeft verdiend.

Het album gaat van start met “Colossus”. Wat we te horen krijgen alvorens zanger Tobias Netzell zijn duistere, diepe grunts inzet, is een uitgesponnen instrumentaal openingsstuk. Verder bevat de song melodieus gitaarwerk, krachtige riffs en enkele afwisselende, melancholische, passages. Het volgende “A Vow To Conquer The Ocean” gaat wat steviger van start en hier wordt het tempo wat opgevoerd. “From A Tidal Sleep” gaat rustig van start, de kracht komt vervolgens uit de diepe grunts van zanger Tobias. Verder zijn het de donkere riffs, het sfeervolle gitaarwerk en de knallende drumpartijen die opvallen. Ook de volgende songs zijn voorzien van dezelfde ingrediënten. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het sfeervolle, ballad achtige “Celestial Tear”, waarbij blijkt dat Tobias Netzell ook de cleane zang uitstekend beheerst. Verder bevatten de songs de nodige variatie, zo knalt het uptempo “Convergence” er lekker in en is “Sirens” een rustige aanzet naar het felle en heftige “Isle of Solace”. Ook het heftige “The Drowning Sun” kent een prima opbouw en is voorzien van afwisselende, meeslepende passages. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met “Voyage Of A Wavering Mind”.

Al met al weet In Mourning met ‘The Weight Of Oceans’ het hele album lang te boeien zonder dat er eigenlijk vullers op het album staan. De songs zijn van grote klasse, de opbouw van de songs is uitstekend en ook wat betreft de productie klopt het geheel. Fans van progressieve, melodieuze death metal, of van het oudere werk van een band als Opeth, moeten In Mourning zeker eens een keer gaan beluisteren.

01. Colossus
02. A Vow To Conquer The Ocean
03. From A Tidal Sleep