Ill Nino Epidemia

AFM Records

Ill Nino

Het nieuwe, inmiddels zesde album van de uit New Jersey afkomstige Latino’s van Ill Niño is op 26 oktober uitgekomen via AFM Records. Het album heeft de titel ‘Epidemia’ meegekregen, en slaat met deze release de ingeslagen weg in die met het uit 2010 uitgebrachte album ‘Dead New World’ werd ingezet. Zo bevat het album wat minder uitstapjes en zijn de nummers kort en bondig, en vooral heel erg metal. De band weet vanaf het moment dat de band werd opgericht in 1999 de Zuid-Amerikaanse en Latino invloeden met stevige metal te mixen. Ill Niño klinkt dan ook net wat anders dan de hedendaagse metal bands, en het is duidelijk dat de bandleden hun roots niet schuwen.

Na een kort intro schiet de band uit de startblokken met het stevige “The Depression”, waarbij de song voorzien is van catchy zangpartijen, krachtig drumwerk en felle riffs. Het volgende “Only The Unloved” is een groovende song waarbij natuurlijk de latino ritmes en percussie niet ontbreken. Tijdens “La Epidemia” gaat het er hard aan toe, de song is voornamelijk voorzien van zware grunts met hier en daar wat cleane vocalen. Ook “Demi God” is een stevige track, voorzien van krachtige zangpartijen van Cristian Machado, fel gitaarwerk, beukende drumpartijen. “Death Wants More” is dan weer een wat meer groovend nummer, waar de band het wat rustiger aan doet. Zo is het album voorzien van de nodige afwisseling, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer “Time Won’t Save You” dat van start gaat met akoestisch gitaarwerk, of het groovende “Invisible People” dat het album afsluit waarbij de band de juiste balans weet te vinden tussen stevige metal en latino percussie.

Met ‘Epidemia’ weet de band een prima album af te leveren, dat de fans van het voorgaande album zeker zullen weten te waarderen. De akoestische uitstapjes en zijwegen heeft de band in mindere mate achter zich gelaten, waardoor vooral de hardere songs nu meer opvallen. Het is echter niet zo dat de band alle latino invloeden heeft laten varen, want die zijn er nog genoeg aanwezig op het album. Dus als je van latijns-Amerikaanse getinte metal houdt, is dit beslist een release om in huis te halen.

01. The Depression
02. Only The Unloved
03. La Epidemia