Horisont Second Assault

Rise Above Records

Horisont

De titel “Second Assault” zegt het al, dit is het tweede album van de jonge Zweedse belofte Horisont. Deze nieuwe release is de opvolger van het uit 2009 stammende debuut “Två Sidor Av Horisonten”. Met deze release wist de band de aandacht te trekken van Rise Above Records labelmanager Lee Dorrian, die de band voor hun tweede release wist te strikken. Tevens werd de band persoonlijk door Lee uitgenodigd om het voorprogramma te verzorgen van het legendarische Pentagram in London in 2011.

Het album gaat van start met het uptempo “Time Warrior”. Wat we voorgeschoteld krijgen is jaren zeventig rock die in het straatje ligt van bands als Witchcraft en Graveyard. Verder is de song doorspekt met invloeden van grootheden als Hendrix en Deep Purple. Het volgende “Road To Cairo” bevat onder meer galopperende riffs en is het gitaarwerk hier en daar voorzien van oosterse invloeden.”Crusaders Of Death” is een rustige song, waarbij de band zich van zijn gevoelige kant laat horen. Het album gaat vervolgens verder met melodieuze en goed in het gehoor liggende “On The Run”. Ook de rest van de songs op het album zijn voorzien van de nodige invloeden van bands als Led Zeppelin, Thin Lizzy en Black Sabbath. Luister bijvoorbeeld maar eens naar “Second Assault”, of het opzwepende “Thing I've Seen”.

Al met al heeft Horisont met ‘Second Assault’ een zeer degelijk album afgeleverd waarmee de liefhebber van jaren zeventig rock behoorlijk aan zijn trekken komt. De productie van het album is modern, zonder dat het iets af doet van het klassieke geluid van de band. De eerder genoemde invloeden spreken voor zich. Fans van klassieke jaren zeventig rock met een metalen randje halen dit album zo spoedig mogelijk in huis.

01. Time Warrior
02. Road To Cairo
03. Crusaders Of Death