Honky 421

Suburban

Honky

Afgelopen september toerde het Amerikaanse Honky samen met Karma To Burn en Peter Pan Speedrock door Europa. Niet voor niets natuurlijk want de heren uit Texas waren op pad om hun nieuwste album, getiteld ‘421’ te promoten. De band werd in 1996 opgericht door bassist JD Pinkus van de Butthole Surfers, Bobby Ed Landgraf en Justin Collins. De sound van Honky ligt in het stevige rock straatje, doorspekt met enige country, blues, Southern en sleaze rock invloeden.

Net als het eveneens uit Texas afkomstige bebaarde ZZ Top zijn de songs van Honky voorzien van groovende gitaarpartijen, rauwe vocalen waarbij de songs van Honky net wat ruiger zijn. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de krachtige opener “WFO”. Ook het volgende “Just A Man” is voorzien van power, ritme en het nodige vuige gitaarwerk. Zo draait gitarist Bobby Ed Landgraf zijn hand niet om voor een vette solo meer of minder. Ook de volgende songs zijn voorzien van eerder genoemde elementen met als uitschieters het groovende “Riddle Cap”, het van enigszins vreemde akkoorden voorziene “Walton County” of het afsluitende “Black Joe’s Bitch”. De titel van het instrumentale “4;21” is wat vreemd te noemen, maar verder is er niks mis met deze song. “All For Nothin” is vervolgens een rustige song, voorzien van scheurend gitaarwerk en vrijwel cleane vocalen. “Woke Up Dead“ is dan weer voorzien van heerlijke Southern groove. Tijdens “Over Easy” gaat het tempo vervolgens nog eenmaal omhoog. Zo heeft elke song op het album dan ook wel zijn eigen kenmerken, waardoor ‘421’ niet snel zal vervelen.

Al met al weet Honky een heerlijk, stevig rock album af te leveren dat prima wegluistert. Het enige minpuntje is echter dat de elf songs een tijdsbestek van slechts een kleine vijfendertig minuten beslaan.

Track List:
01. WFO
02. Just A Man