Holy Moses 30th Anniversary: In The Power Of Now

SPV / Steamhammer Records

Holy Moses

De Duitse thrash band Holy Moses draait alweer zo’n dertig jaar mee in de scene waarbij frontvrouw Sabina Classen altijd een vaste waarde is geweest binnen de band. Om deze mijlpaal kracht bij te zetten heeft de band besloten om een twintigtal oude songs opnieuw op te nemen met de huidige line-up. Naast de oude song staan er op het album ook twee nieuwe nummers op deze release in de vorm van “Borderland”en “Entering The Now”. Het album heeft de toepasselijke titel ‘30th Anniversary: In The Power Of Now’ meegekregen en zal op 23 april via SPV / Steamhammer Records uitkomen.

Holy Moses werd in 1980 opgericht. Het debuut, getiteld ‘Queen of Siam’ stamt uit 1986 dat een jaar later opgevolgd werd met het album ‘Finished With The Dogs’. Het uit 1989 stammende ‘The New Machine of Liechtenstein’ kan gezien worden als een van de hoogtepunten in de carrière van de band. Begin jaren negentig valt de band echter uit elkaar en richt Sabina de band Temple Of The Absurd op waarmee ze twee albums uitbracht. Begin 2001 komt de band echter weer bij elkaar en wordt er weer opgetreden en duikt de band tevens de studio in om nieuw materiaal op te nemen. Zo verschenen onder meer de albums ‘Disorder Of The Order’ (2002), ‘Strength, Power, Will, Passion’ (2005) en ‘Agony Of Death’ (2008) en is de band weer helemaal terug van weggeweest.

Zoals al eerder gemeld heeft de band ervoor gekozen om de nummers op deze verzamelaar opnieuw op te nemen in plaats van de oude tracks bij elkaar te zoeken en op een cd te persen. Dit is iets da ik alleen maar toe kan juichen, en toont tevens respect aan de fans van de band.
Het debuutalbum is vertegenwoordigd met “Walpurgisnight”, en van de uit 1987 afkomstige opvolger ‘Finished With The Dogs’ vinden we het titelnummer en “Corroded Dreams” terug. Het uit 1989 stammende album ‘The New Machine of Liechtenstein’ is echter het best vertegenwoordigd met maar liefst vijf nummers. Verder zijn natuurlijk ook de latere albums vertegenwoordigd, zo krijgen we prima uitvoeringen te horen van nummers als “Disorder Of The Order” en “Symbol of Spirit”. Wat betreft de songs, natuurlijk klinken de songs frisser dan het origineel, maar tevens bevatten de muzikanten die deze nummers hebben ingespeeld een veel betere techniek dan de muzikanten van de eerste albums. Wat echter wel opvalt is dat de stem van Sabina niet echt veel beter is geworden, waardoor de songs na een aantal keren luistern toch wat eentonig gaan klinken. Wat betreft de twee nieuwe nummers, deze sluiten prima aan bij de rest van het materiaal.

Al met al is deze release een must voor de fan van de band. Niet dat deze fan de nummers nog niet kent, maar wel omdat de band de songs opnieuw heeft opgenomen, waarbij het gammele, rauwe geluid is vervangen door een degelijke productie en dito geluid waardoor het album fris en helder klinkt.

cd 1
01. Clash My Soul
02. Jungle Of Lies