High on Fire De Vermis Mysteriis

High on Fire

Het nieuwe, inmiddels zesde album van heavy metal band High on Fire is op 23 april via Century Media Records uitgekomen. Het album volgt daarmee het uit 2010 stammende ‘Snakes For the Divine’ op. High on Fire werd in 1998 opgericht door voormalig Sleep zanger/gitarist Matt Pike, die onlangs nog te zien waren op het prestigieuze Roadburn festival. Wat betreft het muzikale plaatje, de band kan het best in het stoner, sludge metal hoekje geplaatst worden ondanks dat de band diversen uitstapjes maakt naar heavy metal en doom. Wat betreft de titel van het album ‘De Vermis Mysteriis’, oftewel vrij vertaald ‘The Mysteries of the Worm’ is gerelateerd aan het fictieve, magisch boek van Robert Bloch. Dit boek werd later bewerk door H.P. Lovecraft in Cthulu Mythos. AL met al genoeg materiaal dus om van ‘De Vermis Mysteriis’ een soort van conceptalbum te maken. Voor wie er meer over wil weten kan zich hier uitleven.

Het album gaat van start met het felle, uptempo “Serums Of Liao”, waarop het verder gaat met het dampende “Bloody Knuckles”. Beide songs zijn voorzien van stampende, vette gitaarpartijen, krachtige drums en het herkenbare, stemgeluid van Matt Pike. Wat betreft de ritmesectie van de band zit het ook wel goed, de band stampt in een hoog tempo door waarbij de kwaliteit voorop staat. Verder mogen natuurlijk ook de solopartijen van Pike best genoemd worden. Het uptempo “Fertile Green” heeft vervolgens wel iets weg van een wat oudere Slayer song inclusief scheurend gitaarwerk van Matt Pike. Met ”Madness Of An Architect” gaat het tempo behoorlijk omlaag, waarbij de song voorzien is van donkere, vernietigende op Black Sabbath leest geschoolde riffs. “Samsara” is een redelijke rustig instrumentaal tussendoortje, waarop het album verder gaat met het uptempo “Spiritual Rights”. Het zware, ruim zeven minuten durende “King Of Days” refereert vervolgens aan Matt’s oude band Sleep. Ook “Romulus And Remus” is een heerlijke song, voorzien van heavy riffs waarop het album wordt afgesloten met het langzame “Warhorn”. De Europese uitvoering van het album bevat tevens nog een aantal bonustracks in de vorm van enkele live songs en de uit 2010 stammende single track “Speak In Tongues”.

Met ‘De Vermis Mysteriis’ heeft High on Fire een album afgeleverd dat qua geluid ergens tussen het wat experimentele ‘Death Is This Communion’ en het donkere ‘Blessed Black Wings’ in ligt. Het album werd geproduceerd door Converge gitarist Kurt Ballou in de God City Studios in Salem die het album van een zwaar geluid heeft weten te voorzien.

01. Serums Of Liao
02. Bloody Knuckles
03. Fertile Green