Helstar 30 Years of Hel

AFM Records

Helstar

Het Texaanse Helstar, de band rondom frontman James Rivera (o.a. Vicious Rumors, Seven Witches, Destiny's End) en bestaat dit jaar dertig jaar. De band heeft met albums als ‘Burning Star’ (1984), ‘Remnants Of War’ (1986), ‘A Distant Thunder’ (1988) en ‘Nosferatu’ (1889) een aantal regelrechte klassiekers op zijn naam staan. Ter gelegenheid van dit dertigjarig jubileum speelde de band in hun thuisstad Houston, Texas een speciale show waarbij de setlist bestond uit een twintig tal songs, waarbij het complete oeuvre van de band werd belicht. Natuurlijk is deze show in zijn geheel opgenomen. Het album heeft de toepasselijke titel ‘30 Years Of Hel’ meegekregen en is op 31 augustus via AFM Records verschenen.

Natuurlijk is het album voorzien van vele klassiekers zoals “Burning Star”, “Baptized in Blood”, “Harker's Tale (Mass of Death)” en “Winds Of War”. Van het meest recente album ‘Glory Of Chaos’ (2010) zijn het onder meer de nummers “Monarch Of Bloodshed”, “Pandemonium” en “Alma Negra” die we te horen krijgen, maar verder is het overwegend oud materiaal dat we aantreffen, waarbij vrijwel alle albums van de band voorbij komen. Wat betreft de geluidskwaliteit, de zangpartijen van James staan wat op voorgrond, maar ook het riff en solo werk van Larry Barragan en Rob Trevino mag er zijn, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Angel of Death”, of het afsluitende “Run With The Pack”. Verder druipt het spelplezier en enthousiasme van de opnames af, waarmee Helstar bewijst nog lang niet uitgeblust is.

Naast de audio opnames bevat de release ook een dvd met daarop de complete show. Helaas heb ik slechts de audio bestanden gekregen, dus kan ik verder niet veel melden over de kwaliteit hiervan.

Deze eerste officiële live release van de band bestaat verder nog uit diversen extra’s zoals behind the scenes beelden, interviews met alle bandleden en een fotogalerie waarbij de totale speelduur op meer dan twee uur komt te liggen. Voor de fans van Helstar is deze release dan ook een must have, maar ook fans van degelijke power, heavy en thrash metal is dit verplichte aanschaf.

Tracklist CD 1:

01. Angels Fall To Hell

02. Toward The Unknown