Hellyeah Band Of Brothers

Eleven Seven Music / Pirate Smile

Hellyeah

Hellyeah is niet zomaar een band, de band bestaat immers uit Mudvayne zanger Chad Gray en gitarist Greg Tribbett, voormalig Nothingface gitarist Tom Maxwell, Damageplan bassist Bob Zilla, en voormalig Pantera, Rebel Meets Rebel en Damageplan drummer Vinnie Paul. Het gelijknamige debuut van de Amerikanen verscheen in 2007, gevolgd door ‘Stampede’ in 2010. Inmiddels heeft de band het derde album, getiteld ‘Band Of Brothers’ ingeblikt waarbij de band hun rootst eer aan doet.

Het album gaat meteen behoorlijk van start met het stevige, uptempo “War In Me”, de song is dan ook voorzien van krachtige riffs, snelle drumpartijen en catchy zang. Het volgende “Band Of Brothers” is een felle song, waarbij de overeenkomsten met Pantera er wel behoorlijk dik bovenop liggen. Niet dat dit erg is natuurlijk, want als er een band recht op heeft om in de voetsporen van deze band te treden is het Hellyeah wel. De partysong “Drink Drank Drunk” is voorzien van een aanstekelijk refrein en een vette groove. Deze song zal het live dan ook wel goed gaan doen lijk mij. Ook “Bigger God” kent een heerlijke groove, luister maar een naar het basswerk aan het begin van de song, maar ook de cleane vocalen van Chad Gray mogen er zijn. “Between You And Nowhere” gaat vervolgens rustig van start met wat akoestisch gitaarwerk waarna de song zich ontpopt tot een emotionele ballad. Tijdens “Call It Like I See It” gaat het tempo weer wat omhoog. Het volgende “Why Does It Always“ beukt aan alle kanten en ook het voorlaatste “Dig Myself A Hole” is voorzien van een vette groove, krachtige riffs, prima solowerk en een melodieus refrein. Het album wordt afgesloten met het zware “What It Takes To Be Me”, die me qua riffs wel wat aan het oudere werk van Pantera doet denken en qua zang wat aan Testament’s Chuck Billy.

Al met al heeft Hellyeah een zeer sterk album afgeleverd, waarbij het verleden van diversen bandleden van Nothingface, Mudvayne en met name Pantera duidelijk doorschemeren. Niet dat dit erg is, integendeel zelfs want de band mag trots zijn op hun verleden. Verder zijn de Southern vibes subtiel in de songs verwerkt en het spelplezier lijkt ook weer helemaal terug. Fans van eerder genoemde bands moeten dan ook zeker dit album een kans geven, want ‘Band Of Brothers’ is zeker het aanhoren waard.

01. War In Me
02. Band Of Brothers
03. Rage/Burn