Grave Endless Procession of Souls

Grave

En jawel, een even jaartal betekent ook een album van Grave. Alsof het niks kost blijven de mannen sinds hun comeback-album ‘Back From The Grave’ een release uitbrengen. Schijnbaar zonder enige moeite want elke keer klinkt de band weer fris en geïnspireerd, zonder dat er ook maar iets verandert aan de formule. Nog steeds is het simpelweg old school death metal, zweedse stijl zoals we het zo graag horen. En het nieuwe album wijkt daar wederom niet vanaf.

Intro “Dystopia” start nog langzaam, maar vanaf de eerste tonen van “Amongst Marble and the Dead” is het een feest van herkenning. Grommende gitaren, polka-drums en de herkenbare grunt van Ola Lindgren. Heb je 1 album van Grave gehoord, dan weet je precies hoe het klinkt en wat je kan verwachten. Af en toe wordt er wat gas teruggenomen voor een stuk dat meer op de groove leunt, maar al snel volgt daarna de gierende solo en de versnelling. Dit kan nu al niet meer stuk.
Wat opvalt is dat over de gehele linie genomen de nummers iets meer langzamere momenten kennen dan op de vorige platen. Niet dat Grave nu de doom-kant op gaat, hoewel epische afsluiter “EPOS” wellicht anders doet vermoeden, maar de snelheid is toch iets minder aanwezig. Nummers als “Disembodied Steps” en “Encountering The Divine” laten horen dat de band zich hier ook thuis voelt. Uiteraard is dat geen probleem, want de band kent nog genoeg up-tempo momenten en met “Perimortem” bewijzen ze dat ze ook thrashy nummers kunnen schrijven. Ultiem headbang-fahig en dat is dan ook wat je bij elke Grave-plaat en concert doet. Lekker meebewegen en je erover verbazen hoeveel catchy nummers deze band toch keer na keer uit de gitaren tovert.

Wederom een blinde aanschaf waard voor elke fan van old school death metal. Grave fans vallen hier dan ook, ondanks een iets lager tempo, allesbehalve een buil aan en komen voldoende aan hun trekken. Voor de liefhebber zijn de limited cd en lp versie uitgebreid met wat bonustracks in de vorm van covers van onder andere Voivod (Killing Technology, beide versies), Anthrax (Efilnikufesin, idem), Celtic Frost (Mesmerized, idem) en op de lp ook nog covers van Alice in Chains (Them Bones), St Vitus (Burial At Sea) en Asphyx (Vermin). Halen die hap! (Thomas van Golen)

01. Dystopia
02. Amongst Marble and the Dead
03. Disembodied Steps