Grand Supreme Blood Court Bow Down Before the Blood Court

Grand Supreme Blood Court

Dit jaar zijn we wel verwend op death metal release gebied: Napalm Death, Dying Fetus en Asphyx om maar een greep te doen in het vat. Aan het eind van het jaar komt Asphyx echter met een nieuwe plaat. Sorry, ik bedoel Grand Supreme Blood Court. Met de terugkeer van Martin van Drunen een paar jaar geleden, ging het balletje weer rollen voor Asphyx, maar ook Hail of Bullets werd opgericht en nu dus Grand Supreme Blood Court. Nieuwe factor is deze keer oudgediende Erik Daniëls, die de oplettende lezer natuurlijk herkent als ex-gitarist van Asphyx. Samen met Bob Bagchus (Asphyx) op drums, Theo van Eekelen (Hail of Bullets) en Alwin Zuur (Asphyx) vormt dit de “nieuwe” band.

Iedere fan die bovenste alinea gelezen heeft zal direct naar de winkel kunnen hobbelen, want je weet wat de oldskool death metal klok slaat. Old School Death Metal namelijk, zonder veel franje, met lekker lompe en zompige riffs. Voor degene die deze klepel nog niet heeft gevonden zal ik het dan nomaals uitleggen. Ouderwets hakkende death metal riffs, de schrapende grunt van van Drunen er over heen, gesteund door een polka beat. Geen blasts, geen franje, af en toe een solotje, geen technisch gefreak. Dit alles gesteund door een dijk van een productie van (nee niet raden) Dan Swano.

Het enige manko wat bij mij wat moeite tijd kostte, is denk ik het feit dat Asphyx dit jaar al zo`n beul van een plaat heeft uitgebracht. Anders had ik deze parel direct op waarde geschat. Hij is namelijk niet beter dan ‘Deathhammer’, maar ‘Bow Down Before the Blood Court’ benadert dit niveau akelig dicht met lekker headbangbare nummers zoals “Behead The Defence” en “Fed To The Boars”. Zelfs een lekkere uitsmijter in de vorm van het tragere doomy “… And Thus The Billions Shall Burn” ontbreekt niet. Een klassiek Asphyx, uh Grand Supreme Blood Court album. Dus. (Koos van Marle)

85/100

01. All Rise!
02. Bow Down Before The Blood Court