Gorement Within The Shadows Of Darkness - The Complete Recordings

Liefhebbers van old school death metal komen de laatste tijd bij het Duitse Century Media Records prima aan hun trekken. Zo verschenen er al eerder dit jaar oude (demo)opnames uit de begin periodes van bands als Evocation en Krisiun op cd. Nu heeft Century Media Records eind september daar nog een release aan toegevoegd, te weten ‘Within The Shadows Of Darkness- The Complete Recordings’ van het Zweedse Gorement. Nu ben ik niet echt bekend met de band, maar Gorement werd eind jaren tachtig opgericht en bracht in het debuut ‘The Ending Quest’ verscheen in 1994. De band ging echter in 1995 uit elkaar en probeerde het nog even onder de noemer Pipers Dawn, waarmee de band een tweetal demo’s uitbracht.

‘Within The Shadows Of Darkness- The Complete Recordings’ bevat naast het debuut tevens alle demo’s die Gorement ooit uitbracht in de periode van 1991 tot 1995. De oude opnames zijn door Dan Swanö opnieuw gemasterd, waardoor de opnames van een vol, fris en krachtig geluid zijn voorzien. Wat we te horen krijgen is brute, old school deathmetal voorzien van diepe grunts, krachtige riffs en sferische elementen die voor een dreigende sfeer zorgen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het trage “Sea Of Silence”, maar verder is veelal snelle, brute death wat we te horen krijgen. Het tweede schijfje bevat alle demo songs die de band ooit opnam, welke aangevuld is met een vijftal live opnames. Vooral tijdens de uit 1995 stammende demo opnames is goed te horen dat de band een ander kant op wilde, het mocht echter niet baten e niet lang na het afronden van deze opnames viel de band uit elkaar.

Het album zal naast de gewone uitvoering als dubbel cd tevens als dubbel vinyl verschijnen. De vijf live songs, waaronder twee covers van Pungent Stench en Carcass staan echter alleen op de cd versie. Met deze release heeft Century Media Records een mooi overzicht afgeleverd van de band dat voor de liefhebber van brute deathmetal zeer zeker de moeite waard is, mede omdat het album ook al een aantal jaar niet meer verkrijgbaar is.

CD 1 (The Ending Quest )
01. My Ending Quest
02. Vale Of Tears