Fullforce Next Level

Steamhammer/SPV

Fullforce

Eind oktober is het tweede album van de Zweedse melodieuze metal band Fullforce verschenen dat de titel ‘Next Level’ heeft meegekregen. Mede door de gerenommeerde line-up, waarbij de bandleden onder meer ervaring opdeden in bands als Yngwie Malmsteen, Cloudscape en Hammerfall kon de band na het uitbrengen van het debuut ‘One’ (2011) op lovende kritieken rekenen.

Zo gaat het album van start met het catchy “Broken Dreams”, waarbij de song voorzien is van melodieuze zangpartijen van Mike Andersson en enigszins voorspelbare riffs. Het volgende “Break It, Crack It, Destroy It” gaat van start met wat steviger gitaarwerk maar echt spannend wordt het nooit. De grootste kracht van de band is dan ook het zangwerk van Andersson dat krachtig en vol overtuiging wordt gebracht. Ook de volgende nummers gaan op gemiddeld tempo verder met hier en daar een versnelling of een stevige riff. Tijdens “Karma” gaat het tempo vervolgens wat omhoog, waarbij de song voorzien is van overtuigend gitaarwerk. Ook het volgende “Whispers” kent een degelijk tempo, waarop we de onvermijdelijke ballad “Smile at the World” krijgen voorgeschoteld. “Hate...Love...Drop It!” is opnieuw een redelijk stevige song, waarop het gladde “Visions” dan weer wat afsteekt. “Awesomeness” is een degelijke hardrock song die een beetje in het straatje ligt van bands als Whitesnake en Europe. Met “Mysterious Ways” krijgen we een tweede ballad te horen, waarop het album wordt afgesloten met het eveneens rustige “Strongest Thing of All”.

Al met al levert Fullforce een redelijk album af, al zijn de songs niet echt voorzien van een hoog originaliteit gehalte. Verder zijn de songs niet echt voorzien van diepgang, maar dat neemt echter niet weg dat de band geen bestaansrecht heeft. Zo is Mike Andersson een prima zanger en zijn de uptempo songs prima te verteren. De productie van het album lag in handen van gitaristen Elmgren en Rosqvist en het album werd gemixt in de Roastinghouse Studios te Malmo door Anders Theo Theander die het album van een fris en helder geluid heeft voorzien. Fans van melodieuze metal dat in het straatje ligt van bands als Whitesnake, Jorn, Edguy en zelfs Europe moeten dit album dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01.Broken Dreams
02. Break It, Crack It, Destroy It
03. Back to Life