Freedom Call  Land Of The Crimson Dawn

Steamhammer / SPV

Freedom Call

Op 27 februari zal het nieuwe album van het Duitse Freedom Call verschijnen via Steamhammer / SPV. Het album heeft de titel ‘Land Of The Crimson Dawn‘ meegekregen en is alweer het zevende album van de band. Verder is op deze release voor het eerst nieuwkomer Klaus Sperling (ex-Sinner, ex-Primal Fear) op drums te horen.

Het album opent met het uptempo “Age Of The Phoenix”, snelle riffs, krachtig drumwerk, melodieuze zangpartijen, waarbij ik meteen moet denken aan bands als Helloween, Gamma Ray en Dragonforce. Ondanks dat het niet geheel origineel klinkt weet de band heel goed waar ze mee bezig zijn, het spelplezier is gelukkig dan ook goed merkbaar. Het volgende “Rockstars” is behoorlijk cheesy, en bevalt mij mede door de melodieuze koortjes wat minder. Het ruim zes en een halve minuut durende “Crimson Dawn” is een epische song en tevens een van de langste nummers van het album. De song gaat van start met hakkend gitaarwerk en pakkende melodieuze zangpartijen van Chris Bay. Verder weet de band het nummer prima uit te bouwen, waarbij de song tevens voorzien is van mooie solopartijen en prima drumwerk van Klaus Sperling. Ook de volgende songs op het album kennen dezelfde ingrediënten, de uptempo riffs, happy metal riffs en melodieuze zangpartijen met als hoogtepunten nummers als “Back Into The Land Of Light” en het uptempo “Valley Of Kingdom”. Verder wijkt de band niet echt af van de geijkte happy metal paden, of het moet het midtempo “Sun In The Dark” zijn, waarbij de riff ook nog eens geleend lijkt te zijn van Marilyn Mansons “The Beautiful People”. Verder krijgen we dan nog het catchy “Terra Liberty” voorgeschoteld dat mijn goedkering wel kan dragen. Echter nummers als “Eternity” zijn toch wel wat van mindere kwaliteit om over de teksten van sommige nummers als “Rockin’ Radio”, of van het afsluitende “Power & Glory” nog maar te zwijgen.

Al met al heeft Freedom Call een aardig album afgeleverd zonder al te veel verrassingen. ‘Land Of The Crimson Dawn’ werd geproduceerd door Bay en Stephan Ernst, die ook al de eindmix van de in 2011 verschenen live 2011 DVD ‘Live In Hellvetia’ voor hun rekeningen namen. Beide heren hebben het album van een fris en helder geluid voorzien, waarbij het spelplezier van de band op prima wijze is vastgelegd. Natuurlijk zijn er ook enkele negatieve punten te benoemen, zo zijn de nummers verre van origineel en moeten we de songteksten niet echt serieus nemen. Fans van de band weten in ieder geval wat ze te wachten staat en voor wie de band live aan het werk wil zien kan op 17 maart terecht in The Rock Temple te Kerkrade.

Naast de normale jewel case uitvoering zal het album ook als dubbel LP op vinyl verschijnen en zal er ook een speciale dubbel cd uitkomen met daarop zes bonus tracks van bands als Powerworld, Secret Sphere en Neonfly die hun favoriete Freedom Call nummer coveren.

01. Age Of The Phoenix
02. Rockstars
03. Crimson Dawn