Frames In Via

Steamhammer / SPV Records

Frames

Het tweede album van de avant-garde, post-rock band Frames is onlangs via Steamhammer / SPV Records verschenen. Het album is de opvolger van het uit 2010 stammende debuut album ‘Mosaik’ dat zeer goed werd ontvangen. Het nieuwe album heeft de titel ‘In Via’ meegekregen en werd opgenomen in Hannover bij het ‘Institut für Wohklangforschung’.

Wat op we op deze release voorgeschoteld krijgen zijn een tiental, nagenoeg instrumentale songs die samen een bombastisch, evenwichtig en doordacht geheel vormen. Zo gaat het album van start met een kort intro in de vorm van het sfeervolle “Entrance”. Het album gaat vervolgens verder met het sferische “Departure”, waar zelfs wat gesproken tekst in de song zit verwerkt. Ook de volgende songs zijn behoorlijk rustig, voorzien van uitgesponnen passages en muzikale hoogstandjes. Luister bijvoorbeeld maar eens het basswerk tijdens een nummer als “Stir”, of naar het krachtige “Eris”, waarbij ik echter wel enige Dream Theater invloeden bespeur. Het ruim acht minuten durende “Don't Stay Here” is een van de langste songs op het album en is een aaneenschakeling van rustgevende passages, hardere stukken en dromerige toetsenpartijen. Het voorlaatste nummers is vervolgens weer wat steviger, en ik moet toegeven dit bevalt mij beter. Het album wordt afgesloten met het melancholische “Coda”, waarbij opnieuw de gesproken teksten terugkomen.

Met ‘In Via’ hebben deze nog jonge Duitsers een postrock album weten af te leveren voorzien van sfeervolle muziek die uitstekend gebracht wordt waarbij iedere luisterbuurt wel iets nieuws opvalt. Al met al is dit album een aanrader voor fans van rustgevende, instrumentale rock en shoegaze. Fans van het hardere, stevige werk laten deze band echter links liggen.

01. Entrance
02. Departure
03. Encounter