Fozzy Sin And Bones

Fozzy

Sin And Bones’ is alweer het vijfde album van de Amerikaanse rockband Fozzy en is op 13 augustus via nieuwe broodheer Century Media Records verschenen. Fozzy is de band van voormalig Stuck Mojo gitarist Rich Ward, waarbij pro-worstelaar Chris Jericho de zangpartijen voor zijn rekening neemt. Het geluid van de band is een mix van klassieke heavy metal en Southern rock en word daarbij in een catchy jasje gestoken.

Het album gaat van start met een kort intro, waarna “Spider In My Mouth” aanvangt. De song is voorzien van uptempo riffs, krachtig drumwerk en catchy zangpartijen van Chris Jericho. Het volgende “Sandpaper” is de eerst single van het album die mede werd geschreven en opgenomen met M. Shadows van Avenged Sevenfold. “Sandpaper” is een typische Amerikaanse hardrock song, voorzien van goed in het gehoor liggende zangpartijen. Tijdens “Blood Happens” gaat het tempo wat omhoog, waarbij de band bewijst prima songs te kunnen schrijven. “Inside My Head” is vervolgens een mooie ballad, waarbij zanger Chris wel wat weg heeft van Ozzy Osbourne. Ook tijdens “Sin And Bones” zijn de Ozzy invloeden waarneembaar, maar dit heeft verder geen invloed op de kwaliteit van de song. “A Passed Life” is een krachtige semi ballad, waarbij het middenstuk wel wat weg heeft van Iron Maiden en waarbij Chris Jericho aan het einde van de song bewijst over een prima heavy metal stem te beschikken. “She’s My Addiction” is voorzien van sleaze rock achtige invloeden, luister maar eens naar de catchy achtergrond koortjes. Tijdens deze song wordt de band tevens bijgestaan door niemand minder dan Phil Campbell (Motörhead). Het voorlaatste “Dark Passenger” gaat vervolgens van start met een mooi piano intro, waarna de song verder gaat met cleane zangpartijen, gevolgd door krachtige riffs, stevig drumwerk, gierende solowerk en catchy zangpartijen. Het album wordt vervolgens afgesloten met het ruim elf minuten durende “Storm The Beaches”. De song vertelt het verhaal van een jonge Amerikaanse soldaat die sneuvelde tijdens de mislukte aanval op Omaha Beach tijdens D-day.

Al met al heeft Fozzy met deze release een prima album afgeleverd, waarbij agressieve riffs, catchy melodieën en sterke arrangementen hand in hand gaan. Verder is de productie prima te noemen, het geluid is dan ook zeer helder en transparant waardoor het album goed in het gehoor ligt. In thuisland Amerika is de band al razend populair, maar dat zal de band hier ook wel worden als de heren van dit soort albums uit blijven brengen.

01. Spider In My Mouth
02. Sandpaper
03. Blood Happens