Firewind Few Against Many

Firewind

Het meest recente album ‘Few Against Many’ van het Griekse Firewind ligt alweer een aantal weken in de schappen. Firewind is natuurlijk geen onbekende band, maar na de toetreding tot Ozzy Osbourne’s band van gitarist Gus G. is de carrière van de band wat in een stroomversnelling geraakt. ‘Few Against Many’ is alweer het zevende album van de Grieken en dat in een tijdbestek van zo’n tien jaar is zeker geen slechte score en dan te bedenken dat Gus ook nog eens veel op tour is met Ozzy. Wat we voorgeschoteld krijgen op ‘Few Against Many’ is meer van hetzelfde, dus een mix van degelijke powermetal met stevige heavy metal voorzien van scheurend gitaarwerk van Gus G.

Het album opent met het stevige “Wall Of Sound”, de song is voorzien van herkenbare riffs, melodieuze zangpartijen van Apollo Papathanasio en fraaie solo’s van Gus G. Het volgende “Losing My Mind” begint vervolgens met een rustig tempo, waarbij ik qua zangpartijen wat aan Heaven & Hell moet denken. Tevens is de song opnieuw voorzien van subliem solowerk. “Few Against Many” is een uptempo song, voorzien van een mooi rustig middenstuk. Ook “The Undying Fire” gaat rustig van start, maar al snel gaat de song over in een felle song met hakkend gitaarwerk en krachtige zangpartijen. Tijdens de mooie ballad “Edge Of A Dream” wordt de band bijgestaan door de cellisten van Apocalyptica waardoor er een zeer gevoelig geheel ontstaat. Tevens zijn er nog steeds enkele raakvlakken met bands als Primal Fear en Helloween, luister maar eens naar het catchy “Destiny” of het afsluitende “No Heroes, No Sinners”. Verder zijn het over het algemeen traditionele heavy metal songs waarmee de band weet te overtuigen en Gus G domineert met veelal donkere, melodieuze riffs.

Met ‘Few Against Many’ weet Firewind opnieuw te overtuigen zonder dat het album echte knallers bevat. De band weet echter over de hele linie prima songs te schrijven, voorzien van de nodige power en, melodie en kracht. Wat mij betreft is ‘Few Against Many’ dan ook een van de betere albums van de band. Het album werd overigens geproduceerd door producers team Jason Suecof en Eyal Levi (Trivium, Death Angel) die het album van een zeer degelijk, en helder geluid hebben weten te voorzien. Voor wie de band binnenkort aan het werk wil zien, dat kan op zaterdag 28 juli tijdens het Rotterdamse Roadgrill festival.

01. Wall Of Sound
02. Losing My Mind
03. Few Against Many