Evocation Illusions Of Grandeur

Evocation

Afgelopen juni heeft Century Media Records enkele oude demo opnames van het Zweedse Evocation uitgebracht op cd uitgebracht. De band heeft echter niet stilgezeten want eind september is het inmiddels vierde album van de band verschenen. Evocation werd in 1991 opgericht, het debuut ‘Tales from the Tomb’ verscheen echter pas in 2007 waarna de albums ‘Dead Calm Chaos‘ en ‘Apocalyptic’ respectievelijk in 2008 en 2010 verschenen. Het nieuwe album werd opgenomen en gemixt in de IF studios en de Evocation studios onder leiding van Roberto Langhi (In Flames) die het album van een fris en helder geluid heeft voorzien.

Het album gaat van start met het uptempo “Illusions Of Grandeur”. De groovende song is voorzien van midtempo riffs, melodisch gitaarwerk en rochelende zangpartijen van Thomas Josefsson. Het volgende “Well Of Despair” is een typische Zweedse death metal track waarbij een naam als Amon Amarth in me op komt. Naast het verfijnde gitaarwerk vallen ook de krachtige drumpartijen op, luister bijvoorbeeld maar eens naar nummers als “Divide And Conquer” of “Metus Odium”. Het wat langzamere “Crimson Skies” is een krachtige song, voorzien van trage riffs en slepend gitaarwerk. Tijdens het uptempo “Into Submission” is het Johan Hegg van Amon Amarth die een nummertje meebrult. Ook het voorlaatste “The Seven Faces Of God “ en “Final Disclosure” bevat de eerder genoemde elementen waarbij opnieuw de krachtige grunts van Thomas Josefsson en het melodieuze gitaarspel van beide gitaristen opvallen. Verder zal het album ook als Limited Edition Digipak verschijnen welke een drietal bonus nummers zal bevatten, te weten “Shades Of Shame”, “ Dark Day Dawn” en “Dead Without A Trace”.

Al met al heeft Evocation met ‘Illusions Of Grandeur’ een sterk, meeslepend album weten af te leveren, welke mede door krachtige, hedendaagse productie klinkt als een klok. De band heeft met deze release echter wel de overstap gemaakt van typische traditionele jaren negentig deathmetal, naar moderne, melodieuze deathmetal dat in het straatje ligt van een band als het eerder genoemde Amon Amarth. Dat neemt echter niet weg dat deze release een aanrader is voor fans van melodieuze deathmetal.

01. Illusions Of Grandeur
02. Well Of Despair
03. Divide And Conquer